Videoproduktion och podcast gav mersmak för mässan

Kundcase - Easyfairs

En bred målgrupp på grund av flera olika affärsområden gjorde det utmanande för mässteamet bakom Easyfairs Fastfood & Café / Restaurangexpo att hitta ett tydligt språk och en contentplan som skapade värde för publiken. Större organisk räckvidd var viktigt för att få fler besökare, samtidigt som man inte ville nå gemene man. Kommunikationen skulle endast ske med den primära målgruppen –  beslutsfattare inom restaurang- och hotellnäring.

Beställare

Easyfairs Fastfood & Café / Restaurangexpo

Omfattning

Strategy, Positioning

Uppdrag

Contentstrategi, Videproduktion, Podcastproduktion

Konceptutveckling för mässans marknadsföring

Koncernens digitalbyrå Engage tog sig an uppdraget och satte ihop ett team som kunde täcka alla Easyfairs behov: strategi, film, podd, sociala medier hantering och copy. För att få maximal räckvidd utan en stor budget för digital annonsering tog vi fram ett koncept och en contentplan där innehållet skapades tillsammans med välkända branschprofiler och utställare. Vi valde att sprida innehållet uteslutande i Easyfairs egna kanaler för att minska antalet irrelevanta besökare och skapa högre engagemang i den primära målgruppen.

Vår contentstrategi byggde på de senaste trenderna i branschen och varje kampanj hade en tydlig anknytning till en profil och trend som målgruppen kunde relatera till. Den digitala kampanjen bestod av sex delar, en kombination av video, artiklar och sociala medier mallar i grafisk design som skapade en tydlig röd tråd. Räckvidd skapades genom sociala medier, nyhetsbrev och pressmeddelande.

Digital kampanj i 6 delar, med video, artiklar och sociala medier inlägg
Lisa Zenovon

Lisa Zenovon

Head of Event, Easyfairs

För mig var det viktigt med en byrå som förstod mina behov och som kunde utveckla och förverkliga mina idéer. Och det har det här teamet verkligen gjort. De levererar på mina behov på ett effektivt sätt samtidigt som de är tillgängliga och bra att samarbeta med. Det sparar tid och har fungerat väldigt bra

Videoproduktion

Uppdraget innefattade bland annat videoproduktion på Sjömagasinet i Göteborg med Ulf Wagner och Gustav Trädgårdh, samt på Paul Taylors Lanthandel i Stockholm med Paul Svensson.

Podcastproduktion

Uppdraget innefattade även produktion av podcasten En Matig Podd. Podcasten leddes av Paul Svensson och Tareq Taylor som pratade framtid, trender och ekonomi tillsammans med aktuella branschexperter.

Effekt

Effekten blev ökad kundnöjdhet bland utställarna då de ansåg att besökarna hade högre relevans än tidigare, samtidigt ökade det totala antalet besökare.

+

Ökad kundnöjdhet

Kundnöjdheten bland beställare ökade

+

Ökat antal besökare

Det totala antalet mässbesökare ökade

+

"Högre relevans än tidigare"

Utställarna ansåg att mässans besökare var mer relevanta än tidigare

Undrar du också...?

  • Hur ökar vi värdet för utställarna?
  • Hur mäter vi effekten av mässan?
  • Hur får vi mässan att kännas aktuell året om?
  • Hur får vi fler relevanta besökare till mässan?
  • Hur säkerställer vi att det görs affärer?
  • Vilken marknadsföring ska vi satsa på?

Hör av dig! Vi tar gärna ett möte för att diskutera hur vi tillsammans kan ta er mässa till nya höjder.