Digital strategi resulterar i rekordökning av annonsintäkter

Kundcase - Ökade intäkter för Maskinentreprenören

När vi kom i kontakt med Maskinentreprenörens chefredaktör Micael Appelgren hade redaktionen stora utmaningar med nedåtgående annonsintäkter. Det var tydligt att en digital förflyttning behövde ske för att få snurr på annonsaffären igen. Målet med vårt samarbete var tydligt: säljavdelningen och redaktionen skulle arbeta tätt tillsammans för att genomgå en digital förflyttning och på så sätt öka annonsintäkterna.

Beställare

Maskinentreprenören

Omfattning

Strategy, Identity, Sales

Uppdrag

Öka annonsintäkterna

Tidspann

3 år

Micael Appelgren

Micael Appelgren

Chefsredaktör på Maskinentreprenören

Vi behövde bättre kompetens för att utveckla våra digitala annonser och den digitala utvecklingen vi planerade för. Vi undersökte marknaden för att hitta en partner som hade bred kompetens inom området, inte bara kompetens som rörde försäljning. Vår idé är att vi vill jobba med de bästa. Det gäller även text, bild, layout och tryck. AMG fick jobbet
Sammanfattning

Översikt insatser & strategi

  • Optimerad annonsförsäljning
  • Löpande utveckling av produkten
  • Formgivning av tidning och sajt
  • Förbättrade laddtider
  • Förbättrade annonsformat
  • Ökad digital räckvidd
  • Innehåll till nyhetsbrev och sociala medier
  • Digital affärsutveckling
  • Löpande rådgivning

Resultat

1.2 mkr

Digitala annonsintäkter

Ökning från nästan obefintlig omsättning till 1.2 Mkr 2021

+31%

Upplaga

Rekordhöjning av upplagan med 31% 2021

+50%

Viewability

Ökad synlighet av annonser på 50% i mobila placeringar

Ett säljteam med tydliga mål

Inledningsvis satte vi ihop ett starkt säljteam med ett tydligt mål i sikte, att öka annonsintäkterna. För att möjliggöra det påbörjades en digital förflyttning för att skapa fler ytor för annonsörerna att synas på. De digitala annonsintäkterna var då nästintill obefintliga men med hjälp av ett engagerat säljteam har intäkterna ökat varje år sedan samarbetet inleddes 2018. Den positiva intäktsutvecklingen har skett utan att tappa grundaffären – printen. De digitala investeringarna har ökat, utöver den stabila printaffären. 2021 gjorde tidningens kanaler rekordår på annonsintäkter.

Rekordökning av annonsintäkter 2021!

Optimerad annonsmiljö för ökade intäkter

För att kunna öka de digitala intäkterna var vi tvungna att gå igenom den befintliga annonsmiljön och titta på vilka delar som kunde förbättras. De justeringarna som gjordes för att optimera den digitala annonsmiljön resulterade i en bättre upplevelse för sajtens besökare, vilket i sin tur ledde till positiva effekter för annonsören såväl som redaktionen. Synbarheten av annonser ökade med 20% på samtliga placeringar och den mobila placeringen som vanligtvis är svår att öka, har ökat med över 50%. Detta arbetet har hjälpt säljteamet som kan påvisa att annonserna syns på ett effektivt sätt mot målgruppen, vilket i sin tur har ökat värdet att annonsera i Maskinentreprenörens olika kanaler. 

De justeringar som gjordes för att optimera den digitala annonsmiljön resulterade i en bättre upplevelse för sajtens besökare, vilket i sin tur ledde till positiva effekter för annonsören såväl som redaktionen. Synbarheten ökade med 20% på samtliga placeringar och den mobila placeringen som vanligtvis är svår att öka har ökat med över 50%. Detta arbetet har hjälpt säljteamet som kan påvisa att annonserna syns på ett effektivt sätt mot målgruppen, vilket i sin tur har ökat värdet av att annonsera i Maskinentreprenörens olika kanaler. 

Annonserna syns mer mot målgruppen.

x2

Fördubblad exponeringstid

Genomsnittlig exponeringstid ökades från 10 till 20 sek

+20%

Ökad viewability totalt

Viewabilityn ökades med 20 % på samtliga placeringar

+50%

Ökad viewability i mobil

Viewabilityn ökades med 50% på mobila placeringar.

Nytt utseende ökade upplagan med över 31%

Utmaningar med plötslig kompetensbrist internt på layoutfronten gjorde att man tänkte till kring vad man hade störst behov av och hur det bäst skulle fyllas. Svaret blev en smidig produktion som kan vara snabbfotad, kreativ och utveckla produkten framåt. För att kunna nå målen om ökade annonsintäkter blev det dessutom allt viktigare att designteamet skulle ha ett nära samarbete med säljorganisationen och jobba nära tillsammans. Designarbetet för Maskinentreprenören har de senaste åren innefattat att uppdatera tidningen med nya sidor, göra en redesign av Inköpsmagasinet, bygga om hemsidan och layouta om nyhetsbrevet så det passar ihop med nya webben. Förutom de digitala framstegen har man även sett fantastiska resultat för den uppdaterade tidningen, den uppskattas verkligen av läsarna och man fick till och med en rekordhöjning på +31% av upplagan 2021. 

När Maskinentreprenören drabbades av kompetensbrist kopplat till design och layout utökade vi vårt samarbete och tog över design och produktion av produkten. Designarbetet har de senaste åren innefattat: 

- Designuppdatering av tidningen
- Ny design och ny hemsida
- Ny layout för nyhetsbrevet
- Effekten av designarbetet har varit viktig för de ökade annonsintäkterna

År 2021 ökade upplagan med mer än 31% – en rekordhöjning.

Vikten av att bli ett team

En av de viktigaste framgångsfaktorerna har varit hur vi arbetat som ett team tillsammans med Micke och redaktionen på Maskinentreprenören. Att genomgå en förändringsresa kan vara påfrestande för vilken organisation som helst och då blir tilliten till teamet en viktig del. Att låta redaktion, säljavdelning och layout arbeta tätt har varit en viktig nyckel för att kunna arbeta metodiskt framåt utan att tappa fart. Vi ser oss som en del av Maskinentreprenörens team och Micke vet att han kan vända sig till oss oavsett om det gäller ett problem, en fundering eller nya idéer.

Micael Appelgren

Micael Appelgren

Chefsredaktör Maskinentreprenören

Med tiden fick vi allt bättre förtroende för organisationen och AMG blev en partner som vi idag ser som tidningens medarbetare. Det är lätt att sjösätta nya projekt, testa, utveckla eller lägga ner. Man får snabba svar och AMG jobbar professionellt och seriöst. Är lyhörda och kommer med egna tips och förslag om man inte har tänkt på det själv

Varför välja att jobba med Another Media Group?

  • 1. Ett driv framåt

    AMG-teamet kommer med tips, insikter och förslag för att utveckla tidningen framåt.

  • 2. Viktiga spetskompetenser

    AMG ger tillgång till en mängd specialistkompetenser inom en rad olika områden.

  • 3. En nära partner

    AMG blev en partner som Maskinentreprenören idag ser som tidningens medarbetare.

Gillar du det du ser och är sugen på att samarbeta?
Kontakta oss på rasmus@anothermedia.se