Strategy
Verktyg

Kom igång med läsarintäkter

02 september 2024
Sebastian Tibbling, VD / Strateg

Har du tröttnat på att ge bort ditt värdefulla innehåll gratis? Du är inte ensam! I en tid där annonsmarknaden är tuffare än någonsin, blir läsarintäkter allt viktigare. Men hur börjar du, och vilka modeller fungerar bäst? Låt oss dyka in i världen av betalväggar, prenumerationer och microbetalningar.

Innan vi sätter igång, så ska jag lite snabbt introducera mig. Jag heter Sebastian Tibbling och är VD, strateg och affärsutvecklare. Lite som en schweiziskt-armekniv för medieägare med erfarenhet (och passion) inom digital affärsutveckling för medier. Jag ägnar mina dagar åt att rådge och arbeta med medier som vill öka sina läsar- och annonsintäker.

Nu, tillbaka till ämnet – så här kommer du igång:

Steg 1: Förstå ditt värde

Innan du börjar ta betalt, måste du veta vad ditt innehåll är värt. Enligt Reuters Institute Digital News Report 2023, är exklusivt och specialiserat innehåll det som läsare är mest villiga att betala för. Så, vad gör ditt medie unikt?

Exempel: Ta sajten Driva Eget som vänder sig till småföretagare – det finns mängder med kostnadsfri information till målgruppen. Däremot så är det kvalificerat innehåll, guider, mallar och nätverk där man lär känna andra i målgruppen det som man är beredd att betala för.

Steg 2: Börja med en mjuk betalvägg

En mjuk betalvägg låter läsaren se ett visst antal artiklar gratis innan de behöver plocka fram kreditkortet. Det är ett bra sätt att vänja läsarna vid tanken på att betala, utan att skrämma bort dem direkt. 

Exempel: DN testade detta redan tidigt – även internationella stormedier som New York Times började så här och har nu miljontals betalande prenumeranter. Vi ser en trend nu att de mjuka väggarna är påväg tillbaka med aktörer som Kvartal som erbjuder det via Sesamys betallösning.

Steg 3: Testa olika prenumerationsmodeller

Prova olika kombinationer:

  • Digital + tryckt tidning
  • Endast digital
  • Premium-innehåll (Mallar, quiz, tester, avtal, unikt innehåll)
  • Företagsprenumeration (Bulk)
  • Styckesköp (artikel, dag eller vecka)

Kom ihåg: flexibilitet är nyckeln. Låt läsarna välja det som passar dem bäst.

Steg 4: Utforska microbetalningar

Du klickar på en artikel på Facebook och landar i en betalvägg som vill ha 100 spänn direket, dessutom varje månad. Steget till köp är stort. Men, om du kan erbjuda mig att läsa artikeln för 20 spänn är tröskeln genast mycket lägre. Många läsare vill inte binda upp sig på en prenumeration. Microbetalningar eller artikelköp som det också kallas, låter dem köpa enstaka artiklar eller korta tillgångsperioder.

Exempel: Nyhetsmagasinet Fokus har haft framgång med denna modell där de både skapar nya intäkter samtidigt som läsarna blir leads och får lära känna produkten. Och, på sikt, förhoppningsvis blir betalande prenumeranter.

Steg 5: Bygg community med medlemskap

Gå bortom prenumerationer och erbjud en gemenskap. Är ditt medie lägerelden för din bransch? Eller så kanske ni kan ta just den positionen. Att gå från att bara sälja en prenumeration till att erbjuda ett community där målgruppen får nörda och skörda i sina favoritämnen så kan betalningsviljan och lojaliteten öka markant. 


Exempel: Internationellt så har The Guardian har lyckats väl med sin medlemskapsmodell, där läsare får exklusiva fördelar och känner att de stödjer kvalitetsjournalistik. I Sverige finns massor av nischade communities, som exempelvis Hippson (hästar) som Driva Eget (småföretagare) men också Breakit (alla på Klarna och Epicenter, och såklart en del startups).

Steg 6: Optimera och anpassa

När du väl är igång så gäller det att använd data för att förstå vad som fungerar. A/B-testa dina erbjudanden, priser och betalväggar. Kom ihåg att vad som fungerar för en annan publikation kanske inte fungerar för dig. Och, är du ett mindre medie så är det viktiga att börja, inte att erbjuda allt direkt. Innan du investerar för stort så är det smart att börja i liten skala och sen utöka.

Exempel: Börja med enkla och tydliga tester där det faktiskt är möjligt att få fram en skillnad i resultat. Många gör misstaget att testa saker som man varken har trafik eller kapacitet att följa upp. Starka hypoteser är grunden för ett bra A/B-test.
Behöver du erbjuda alla betalsätt eller finns det något som målgruppen kan börja med och som de redan använder. För vissa B2B kan även faktura på årsbetalning vara ett bra alternativ.

Men, vad är viktigast, av allt?

Kvalitet är nyckeln. Oavsett vilken modell du väljer, måste ditt innehåll vara värt att betala för. Investera i bra journalistik, och läsarna kommer att investera i dig.

Börja med en mjuk betalvägg, testa olika prenumerationsmodeller, utforska microbetalningar eller kanske är medlemskap rätt för er. Med lite tålamod och mycket ett gott humör kan du omvandla dina läsare till betalande av ditt innehåll. 


Om Sebastian Tibbling

Sebastian Tibbling är en av grundarna av Another Media Group med byråerna Roy, a_delivery och Oh Charlie. Vi hjälper företag att växa inom både läsar- och annonsintäkter. Från analys till strategi och implementering. Lär känna oss och våra kunder genom att läsa våra case.

Vill du komma igång med läsarintäkter?

Vi hjälper dig både i det strategiska arbetet inför och med implementering när du vill utveckla ditt erbjudande och arbetssätt kopplat till läsarintäkter.
Kontakta mig på sebastian@anothermedia.se


Sebastian Tibbling

Sebastian Tibbling

VD / Strateg

sebastian@anothermedia.se

0708551722