Trendspaning
Insikter
Marknadsföring

Förändrat konsumentbeteende ökar kraven på marknadsförare

04 november 2021
Ekonomin har börjat stabiliseras men våra beteenden är fortsatt förändrade. Kommer konsumenten hitta tillbaka till gamla köpvanor eller är vårt förhållningssätt till konsumtion för alltid förändrat?

Agnes Jarfjord, Byråchef på Engage, har tagit del av en undersökning i konsumentbeteenden efter pandemin och frågar sig hur resultaten skulle kunna inspirera marknadsstrategier för det kommande året.

Studien pekar inte på en tydlig trend, men ger en viss indikation över hur de kommande månadernas köpbeteende kan komma att se ut. Konsumenterna är fortfarande försiktiga när det kommer till utlägg och selektiva vid inköp. 

"

Är vårt förhållningssätt till konsumtion för alltid förändrat?

Detta innebär både en utmaning för marknadsförare, men också stora möjligheter. Det är viktigare än någonsin för företag att kommunicera rätt information och att vara synliga för rätt målgrupp. Så, vilken strategi funkar bäst?

Ta del av hela artikeln och fem strategiska rekommendationer för att möta det förändrade konsumentbeteendet här.

Agnes Jarfjord

Byråchef, Engage

agnes@engageagency.se