Insikter
Marknadsföring

Så optimerar du din e-handel med rätt spårning

09 november 2022
Sebastian Tibbling, CEO, A_DELIVERY
Sitter du och funderar på hur du ska ta din e-handel till nästa nivå? Då har du hittat rätt. I denna artikel går jag igenom hur små justeringar i din spårning kan leda till stora förbättringar för din e-handel.

I takt med att e-handel blir en allt större del av vår vardag ökar också konkurrensen mellan de digitala butikerna. För att få fart på din e-handel krävs det att du mäter och utvärderar vilka delar av din webbplats och annonsering som genererar eller förhindrar konverteringar. Med andra ord, det är dags för en healthcheck på din webbplats. 

Börja med att se över grunderna på din webbplats. Går det att förenkla köpresan genom färre steg? Kan en annan copy på en CTA-knapp generera fler klick? Kanske skulle en mer detaljerad produktbeskrivning få fler besökare att fullfölja sina påbörjade köp? Detta är exempel på saker du vill ha svar på genom tillförlitlig data.

De flesta företag sitter på en oerhörd mängd data, som kan vara svårbegriplig och överväldigande att ta sig igenom. Men tillsammans med analysverktyg som Google Analytics, kan datan i din kundresa mappas ut för att enklare se hur användarna agerar. Data som i nästa steg kan analyseras och användas för att ta fram nya initiativ som förbättrar köpresan och ökar konvertering. Se till att definiera och mäta alla viktiga mål och konverteringar, för att få det nödvändiga data-underlaget för att kunna förbättra köpresan och annonseringen. På så vis blir det även tydligt vilka effekter dina initiativ ger.

Även om du inte driver ett e-handelsföretag säljer du med största sannolikhet något annat, tjänster till exempel. Hur benägna dina besökare faktiskt är att agera på din webbsida är alltid relevant information. Antalet bokade möten, nedladdade white papers eller antalet prenumerationer på nyhetsbrev kan exempelvis säga mycket om vad som funkar bättre eller sämre på din webbplats.

Checklista – lyckas med din spårning
  • Börja med en nulägesanalys – vilka mätpunkter använder du idag? Definiera vilka delar av webbplatsen som presterar bättre och sämre.
  • Definiera mål och KPI:er – förtydliga vilka delar av din webbplats du vill optimera, exempelvis sökfunktioner för att hitta rätt produkter, vilka CTA-knappar som är mest effektiva eller uppföljning av övergivna kundkorgar. Definiera därefter vilka mätpunkter som indikerar vad som fungerar bäst. 
  • Kvalitetssäkra din data – se till att dina data är kvalitetssäkrad i Google Analytics och att pixlar för annonsering är korrekt uppsatta.
  • Tagga dina kampanjer – med UTM-taggar blir det smidigare att utvärdera dina kampanjer och samtidigt få en bättre inblick i hur dina besökare interagerar med din webbplats.
  • Sätt en tidsplan – när du vet vad och hur du ska mäta gäller det att bestämma när och hur ofta du följer upp dina resultat.
  • Följ upp och utvärdera – sätt en plan för kontinuerlig uppföljning och sammanfatta resultaten med skräddarsydda rapporter eller dashboards. Glöm inte att kvalitetssäkra din uppsättning av spårning vid jämna tillfällen.

Vill du veta mer om hur spårning och mätning kan optimera din e-handel? Kontakta mig så pratar vi mer!

Sebastian Tibbling

Sebastian Tibbling

CEO, A_DELIVERY

sebastian@anothermedia.se

+46 70-855 17 22