Behålla och växa kunder: 3 strategier som företag missar
1. Förstå din kund
Kunden utgör grunden för hur du ska kommunicera och vilket budskapet ska vara. Vilken typ av content är de intresserade av? Låt kunden bestämma genom att undersöka vilka utmaningar de har, vad som intresserar dem och vad de drivs av. Ju mer research du gör om dina kunder och deras beteende, desto skarpare marknadsföring kan du skapa. Lojalitetsprogram, personaliserad “min sida” eller onboarding som stämmer av förväntningar ökar inte bara upplevelsen för kunden - det ger även dig mer information om din kund, du får insikt i vad konsumenten tycker om, inte tycker om och och vad du bör kommunicera.
2. Var tillgänglig för konversation
Hur kommer kunderna i kontakt med dig? Kan du göra det enklare för kunden att höra av sig till dig genom exempelvis en chattfunktion på hemsidan eller personliga meddelanden i sociala medier? Se möjligheterna i automatiserade och smarta kommunikationslösningar – men har respekt för att det inte får uppfattas som för automatiserat. De flesta människor värdesätter att känna sig sedda och personligt kontaktade. Automatiserade system kan sällan tillfredsställa det behovet, däremot kan det fungera bra för att säkerställa att varje kund tar emot information från ditt företag och att rätt budskap levereras på rätt tillfälle i köpresan. Sist men inte minst, se till att ta vara på de recensioner och feedback som du får av dina konsumenter. Vad kan förbättras och vad gör ni riktigt bra idag? För att bygga en meningsfull relation krävs det att båda parter är involverade.
3. Sluta inte marknadsföringen efter köp
För att kunna motivera en långsiktig relation med dina kunder och bygga lojalitet är marknadsföringen efter inköp ett avgörande steg. Fundera därför över vad du kan ge för ytterligare värde till dina kunder, och vilka förmåner som kommer få dem att välja ditt varumärke igen. En fördel för dig som marknadsförare är att när en kund väl har gjort ett köp och utnyttjat din tjänst har de fått insikter i vad ditt varumärke har att erbjuda. Din marknadsföring behöver därför inte längre kretsa kring ditt utbud eller syfta till att väcka intresse för dina produkter, utan kan nu baseras på ditt varumärke och vad ni ger kunderna bortsett från era produkter/tjänster. Fundera därför på vad det är du säljer egentligen och hur du kan uppmärksamma detta ytterligare till kunden. (Tänk: Tretorn säljer gummistövlar, men vad de egentligen säljer är torra fötter och bekymmersfria äventyr med familjen). Hur kan ni lyfta era kunder och låta dem veta att de är viktiga för varumärket och er framtid?
Ju mer research du gör om dina kunder, desto skarpare marknadsföring kan du skapa
Har du bara en plan för dessa tre områden så har du faktiskt en plan för relationsbyggande marknadsföring som sträcker sig genom hela kundresan - från första kontakten, genom kundens övervägande och beslutsfaser, och kanske allra viktigast; efter att köpet faktiskt ägt rum.
Vill du ha mer konkreta tips och verktyg för att få med relationsbyggande aktiviteter i din marknadsplan? Läs hela artikeln eller kontakta Engage för att få mer information.