Oops they did it again - Apple alltså

10 november 2023
Andreas Marzo, Head of Digital

Du som annonsör eller publicist har länge kunnat samla in och använda en mängd data för att rikta kampanjer och annonser mot din målgrupp. Något som på senare har ändrats och gjort det svårare att lyckas i det digitala landskapet, samtidigt som man vunnit mer integritet.

I samband med att Apple (och andra stora aktörer) valt att göra uppdateringar i operativsystemen för att värna om användares integritet, blir det nu dessutom ännu svårare att förlita sig på webbläsarspårning.

I denna artikel går jag igenom vad ändringarna innebär och hur du som annonsör eller publicist kan tänka för att inte förlora din effekt digitat.

Och detta är precis vad som har hänt - igen

I senaste uppdateringen av iOS (iOS17) har vi en uppdatering av Safari som direkt kan påverka möjligheterna att samla in och använda data för analyser och marknadsföringskampanjer. Ett vanligt sätt att göra detta är med så kallad webbläsarspårning. Det innebär att man med hjälp av till exempel en unik textsträng i webbadressen kan skicka med användarspecifik information.

Vad är det nya heta från Apple nu då?

Här är en kort översikt över några av Apples nya integritets- och säkerhetsfunktioner (mer om varje del kommer under listan):

  • Eventuella klick-ID kommer automatiskt att rensas från webbadresser när du använder inkognitoläge eller avancerat skydd.
  • Blockering kommer automatiskt att ske för vissa system som hanterar taggar, analysverktyg och olika skript när du surfar i inkognitoläge eller har avancerat skydd aktiverat.
  • Ett nytt skydd mot spårning av länkar i apparna “Meddelanden” och “E-post” har införts.
  • En uppdatering och förbättring av integriteten i appar.

Skydd mot spårning av länkar

I den senaste uppdateringen ser Apple till att automatiskt ta bort användarspecifik information från webbadresser. Många webbplatser och marknadsföringssystem lägger till extra information i webbadresser för att följa användares aktiviteter.

Med den här uppdateringen kommer alla länkar som delas via apparna “Meddelanden” och “E-post” att få den här informationen borttagen, men länkarna kommer fortfarande att fungera som vanligt. Det här skyddet gäller även om du surfar privat med Safari.

Som standard tar inkognitoläget bort alla identifierare som kan kopplas till användaren när de klickar på en länk. Delar av länken som inte kan identifiera användaren förblir oförändrade.

Påverkan på Google Tag Manager

Varje system för tagghantering hanteras lite olika i den senaste uppdateringen, framförallt när användare använder inkognitoläge eller avancerat skydd.

Störst påverkan blir det för Google Tag Manager, medan andra taggsystem fungerar som vanligt oavsett Safari-läge. Google Tag Manager kommer som standard blockeras när någon använder Safari i inkognitoläge eller har aktiverat avancerat skydd. Det betyder att all kod eller alla taggar som du har satt upp genom GTM inte kommer att fungera, vilket kan påverka analyser, användarupplevelsen, reklam och andra viktiga funktioner på webbplatsen.

Påverkan på Google Analytics

Google Analytics påverkas på samma sätt som Google Tag Manager. Google Analytics-skriptet blockeras när någon använder Safari i inkognitoläge och blockeras som standard när avancerat spårningsskydd är aktiverat. Det spelar ingen roll om du lägger in GA-skriptet direkt på webbplatsen eller använder något tagghanteringssystem.

Påverkan på Google Ads

Google Ads- och Floodlight-skript blockeras i Safari i inkognitoläge och när användare aktiverar avancerat spårningsskydd. Samma regel gäller även för Facebook-skript. Samtidigt blockeras inte TikTok- och Bing-annonsmarkeringar i exakt samma scenarier.

Hur stort är problemet?

Runt 6% av besök på hemsidor eller i webbläsare idag sker med inkognito- eller avancerat skydd aktiverat. Kommande uppdateringar av operativsystem, webbläsare eller nya funktioner kan dock väldigt snabbt se till att denna siffra klättrar uppåt, utan att man varit förberedd. Detta kommer ju starkt påverka möjligheterna för att skapa fungerande marknadsföringskampanjer. 

Vad är då lösningen?

Börja använda server-side tracking!
Istället för att vi ska förlita oss på att det är webbläsaren som skickar datan, kan man använda serverbaserad spårning. Då skickas informationen direkt från din webbserver till analysverktyget. Det är något mer komplicerat att konfigurera men man får tillbaka en större pålitlighet i det långa loppet, särskilt när webbläsare blir alltmer restriktiva med data.

1. Vänta på att nästa inlägg kring detta ämnet kommer ut.

2. Kontakta oss redan idag för att få veta mer kring det och hur vi kan hjälpa dig.

Andreas Marzo

Andreas Marzo

Head of Digital

andreas@adelivery.se