Utveckla annonsaffären?
Oj, jag har arbetat i mediebranschen sedan 2005, nästa år är det 20-årsjubileum. Med roller som spänner från annonschef till affärsutvecklare, har jag sett både framgångar och misstag i hur medieföretag hanterar sin affärsutveckling. Framförallt har jag själv gjort många misstag och lärdomar.
Vilka de vanligaste misstagen är?
1. Låg transparens och brist på samsyn om nuläge och mål
2. Beslut som tas över huvudet på de som ska utföra arbetet
3. Brist på relevans i erbjudande och prissättning
Nyckeln till att lyckas ligger i att involvera alla parter i processen. Precis som när man planerar en familjesemester, måste alla vara med på resan för att undvika konflikter och missnöje.
Hur skapar du samsyn och förståelse?
Som neutral part är det viktigt att lyssna in alla perspektiv - från VD och chefredaktör till säljare och annonsörer. Genom individuella möten och gemensamma workshops kan man skapa en samlad bild som alla kan enas kring. Först när det finns en samsyn om nuläget är man redo att blicka framåt.
Vad händer i omvärlden och vad ska vi ha för strategi?
Jag gillar att använda modeller som PESTLE och Porters femkraftsmodell för att identifiera viktiga trender och förändringar. Numera kombineras detta med att identifiera macro och microtrender med ai – detta spar både tid och ger fler perspektiv och tillgång till så mycket mer data. Men kom ihåg att sätta det du hittar i kundens kontext – alla trender är inte relevanta för alla. Prioritera och utvärdera vad som verkligen påverkar er verksamhet.
Hitta balansen mellan stabilitet och innovation
En etablerad verksamhet behöver ha en stabil grund (en "kassako") som optimeras kontinuerligt, samtidigt som du avsätter resurser för att testa och experimentera. I detta "labb" kan man involvera viktiga kunder för att både visa framåtanda och hitta framtidens lösningar.
Ska vi verkligen involvera våra kunder i affärsutveckling?
Jajjemen! Genom att engagera kunder i utvecklingsprojekt kan man både få finansiering och värdefull input. Börja med ett enkelt koncept, testa det med utvalda kunder, och utveckla det iterativt baserat på feedback. Detta var något jag lärde mig på Driva Eget när jag som annonschef arbetade nära Anders Andersson och Camilla Bergman (fd Björkman).
Mina topp tre reminders kopplat till affärsutveckling:
1. Skapa transparens och ta tillvara på intern kunskap och engagemang
2. Skapa ett klimat där alla får komma till tals
3. Våga tänka utanför er vardag och ta hjälp för att få ett utifrånperspektiv
Vad har framtiden att ge?
I en värld av snabb teknologisk utveckling tror jag att det äkta, genuina och mänskliga kommer att vara avgörande. Tekniken är ett verktyg, men det är det mänskliga innehållet som gör skillnad.
Min filosofi …
Många av de bästa idéerna finns redan i organisationen. Med rätt processer, inspiration, utifrånperspektiv och moderering kan många bolag upptäcka de guldkorn som kommer att göra dem fortsatt relevanta i framtiden.
Genom att vara öppen, nyfiken och värdesätta interna resurser kan medieföretag inte bara överleva, utan också frodas i en utmanande bransch. Nyckeln ligger i att lyssna, engagera och ständigt vara beredd att ompröva sina antaganden.
Om Sebastian Tibbling
Sebastian Tibbling är byråpappa på Another Media Group med byråerna Roy, a_delivery och Oh Charlie. Vi hjälper företag att växa inom både annons- och läsarintäkter. Från analys till strategi och implementering. Lär känna oss och våra kunder genom att läsa våra case.
Nyfiken på hur du kan öka dina annoninsäkter?
a_delivery erbjuder medieägare tjänsten att hitta dolda potential genom HealthCheck samt vår genomlysning “Hitta dina dolda potential”. Och genom åren har vi säkerställt att medier får rätt betalt, säljare rätt förutsättningar att lyckas, och annonsörer bättre effekt för sin annonsering. Win-win-win.