Marknadsföring

Snabbare beslut och bättre underlag – tre tips för dig som marknadschef

12 oktober 2022
Sebastian Tibbling, CEO, a_delivery
Som marknadschef har du förmodligen flera idéer på hur du kan optimera din webbplats. Allt ifrån att underlätta köpresan till och säkerställa att ni mäter och analyserar rätt saker. Men för att förverkliga dina idéer behövs det investeras i verktyg och rätt initiativ, vilket kräver stöd från ledningen. För många marknadschefer är det vanligtvis här det tar stopp.

Dina förslag känns självklara. Ledningen, vd:n och kollegorna nickar. De ser ut att hålla med dig, men det är inte tillräckligt för att det ska leda till ett beslut. Bristen på insyn, underlag och förståelse sätter stopp för beslutsfattandet.

Webbplatsen är inte bara till för att fyllas med sidor, copy och bilder. Den har ett syfte, funktion och ska bidra till att nå de mål din verksamhet har satt upp. Men utan stöd, mer kompetens och rätt verktyg har du inte möjligheten att hitta enkla lösningar på komplexa utmaningar. Så hur får du med beslutsfattarna på tåget? 

Förvandla data till storytelling
Informationen du sitter inne på kan vara självklar för dig, men det är ofta svårt för beslutsfattarna att se värdet i att investera i något de inte ser framför sig. Genom att visualisera dina insikter till levande berättelser och faktiska användarupplevelser blir det enklare att övertyga din publik. 

Oavsett om det gäller trafik, ett A/B-test på en CTA-knapp eller öppningsfrekvensen på ett nyhetsbrev finns det historier att berätta. En lyckad konvertering tack vare rätt ord vid rätt tillfälle. Ett uteblivet knapptryck på grund av irrelevant innehåll. Bakom varje siffra finns en människa och en upplevelse. Väck dessa till liv med bilder, färger, kommentarer och reaktioner som förenas i levande presentationer som förtydligar utmaningarna i er köpresa.

"

Är det ni mäter viktigt på riktigt? Kanske mäter ni till och med för mycket? Och hur ska det tolkas?

KPI-träsket – vet ni vad ni mäter?
Är det ni mäter viktigt på riktigt? Kanske mäter ni till och med för mycket? Och hur ska det tolkas? Hitta vad som är viktigt att mäta, för hela verksamheten – och sätt er in i vad respektive mätpunkt betyder för er.

Det är först när dina mätpunkter är kopplade till hela verksamhetens mål som ni tillsammans kan se samband och riktning. När ni har en gemensam och tydlig bild av vad ni mäter blir det enklare att förstå och agera på tekniska brister eller möjligheter. 

Hitta affärskritiska insikter genom att analysera webben
En webbanalys hjälper dig att lära känna din webbplats, dina användare och hur de interagerar på sidan. Den kan också ge dig underlag som förenklar och snabbar på interna beslut i verksamheten.

Den ger dig svar på många viktiga frågor, som kan hjälpa dig att utvärdera förändringar och optimera webbplatsen. Du kan få svar på allt ifrån hur dina besökare använder din webbplats till hur din marknadsföring bidrar till företagets mål och intäkter.

Att arbeta löpande med webbanalys är en investering som ger dig underlag och svar på varför din webbplats presterar som den gör och vilka aktiviteter inom marknadsföring som du bör satsa på. De insikter som webbanalysen ger är ofta grunden i en framgångsrik digital strategi. 

Är du nyfiken på hur webbanalyser och datakvalitet skulle kunna hjälpa dig och ditt företag? Tveka inte att kontakta mig!

Sebastian Tibbling

Sebastian Tibbling

CEO, a_delivery

sebastian@anothermedia.se

+46 70-855 17 22