Hur slår sämre tider mot tidningsbranschen?
“Har man lyckats med det journalistiska hantverket lever dessutom en tidning länge och når många läsare i allt från lunchrummet på jobbet, till soffan hemma i vardagsrummet.”
Hej Mats, hur påverkar lågkonjunkturen tidningsbranschen?
– Vi som jobbar med print ser tydligt att våra kunder börjar se sig om efter besparingar och neddragningar, framför allt på grund av ökade distributions- och tryckpriser. Vår erfarenhet är att färre utgåvor och mindre upplagor är det första man tittar på. Och satsar man på det så blir det ofta en permanent förändring trots att konjunkturen svänger uppåt igen.
Vilka är de största utmaningarna för er?
– En av de största utmaningarna är digitaliseringen, där många företag väljer att lägga ner tryckta tidningar och istället satsar på digitala medier för att slippa just tryck och distribution. Men vi får inte glömma att många av våra kunder är medlemsorganisationer av olika slag, och att tidningen ofta ses som den största medlemsförmånen och främsta anledning till medlemskapet. Digitaliserar man tidningen utan att ha förankrat det med målgruppen är risken att man tappar medlemmar och i förlängningen riskerar att gå back på besparingen.
Hur argumenterar ni för att fortsätta att satsa på produktionen trots utmaningarna?
– Vi lyfter fram de fördelar som finns med tryckta tidningar, till exempel att en tidning kan vara en stark kulturbärare som slipper konkurrera om uppmärksamheten på nätet. Vissa målgrupper – och vi ser att de blir fler – uppskattar att ta till sig av pålitlig och trovärdig information på papper. För många blir det ett skönt avbrott från skärmarna. Har man lyckats med det journalistiska hantverket lever dessutom en tidning länge och når många läsare i allt från lunchrummet på jobbet, till soffan hemma i vardagsrummet.
Vilka möjligheter ser ni i den här situationen?
– Vi anpassar oss efter en ny verklighet och ser över hur vi arbetar och effektiviserar arbetet. Att vi kan hålla kostnaderna nere med bibehållen kvalitet gör oss förhoppningsvis attraktiva för publicister som brottas med sparkrav och börjar se sig om efter nya lösningar. Att vi inom Another Media Group kan hjälpa kunderna med allt från film, poddar och sajter till marknadsföring, annonsering och verktyg för att öka tidningarnas digitala affärer, gör att vi även kan hjälpa dem som vill omfördela sina kommunikations- och marknadsbudgetar.
Vad tror du att folk behöver veta om situationen?
– De flesta företag och organisationer behöver kommunicera med sin målgrupp, men kommunikationen är inte värd någonting om den inte når fram och ger önskad effekt. Det kvittar det om det är en reel på Instagram eller en tidningsbilaga i DI om ingen tar budskapet till sig. Jag anser att kommunikation är ett hantverk och skulle verkligen rekommendera att anlita någon som förstår sig på målgruppen och vet hur, när och var man når fram bäst.
Vem är Mats?
Ålder: 47 år
Från: Stockholm
Utbildning: Fil.kand i litteraturvetenskap
Bakgrund: Jobbat som journalist i 24 år, varav de senaste tolv som redaktör och projektledare på olika byråer.
Läser helst: Ledarsidorna i DN och serieböcker.
Läser just nu: Framtidens arab av Riad Sattouf
Gör helst på en söndag: Äter lång och sen frukost med familjen. Efter det vill jag ut i naturen. Det är bästa sättet för mig att stressa av och få energi.
Om du fick äta middag med en historisk person, vem skulle det vara?
– Om Allan Edwall hade velat ödsla en kväll på mig så hade jag älskat det! Men bara om man kunde plocka honom från 1970-talet någon gång och varsamt sätta tillbaka honom utan att påverka historien. Mardrömmen hade varit att mixtra med det förgångna så att man aldrig kommer att existera.