Marknadsföring

Konsten att skriva ett bra kundcase

09 augusti 2022
Louise Madsen, Copywriter Engage
Ett kundcase är ett utmärkt sätt att visa vilket resultat era kunder kan förvänta sig av era tjänster. Kundcase handlar dels om att bevisa att du är en pålitlig partner, men också om att få potentiella kunder att se den faktiska nyttan med det du kan erbjuda.

Ett kundcase kan enkelt sätt beskrivas som en recension av ditt företags produkter och tjänster. Vi tenderar nämligen att lita mer på kundernas egna ord än när företag själva berättar vad de är bra på. Ett bra exempel på detta är när vi handlar på nätet. Kundrecensioner på webbshopar är idag standard då det ökar tryggheten hos konsumenten. Varför skulle tjänstesektorn fungera annorlunda? 

Välj rätt format för ditt företag

Artikel, intervju, podd eller film? När det kommer till att välja format för ditt kundcase behöver du främst utgå från var din målgrupp befinner sig. Har du en målgrupp med stor närvaro på sociala medier, ja då kanske korta videoklipp är vägen att gå. Får du in flest leads genom hemsidan, ja då vill du skapa innehåll som går att publicera där. 

Satsa på förarbetet

En stor del av jobbet kan göras redan innan du träffar kunden för att genomföra intervjun. Se till att vara påläst om företaget och dess produkter. Ett bra case innehåller ofta en liten faktaruta eller dylikt där dessa beskrivs. 

Se även till att du vet ditt syfte. Likt alla projekt blir slutprodukten bättre om du på förhand har specificerat vad syftet och målet är med det du ska göra.

Gör det autentiskt

Att få innehållet att kännas autentiskt är en av de största utmaningarna när du skapar ett kundcase. Du vill nämligen undvika att det låter för säljigt, samtidigt som syftet är just att sälja. Att arbeta med citat och rytm är ett bra knep för att undvika att det låter för uppstyltat. Citat förstärker känslan av trovärdighet och blir nästan som ett “kvitto” på kundens upplevelse. En bra rytm i texten eller videon gör det hela mer avslappnat. Allting behöver således inte vara för polerat. Håll en avslappnad ton och se till att kunden får tid till att reflektera. 

"

Tänk "problem, lösning och resultat" för att bygga upp ditt referenscase på ett effektivt sätt

Vill du ha hjälp att producera kvalitativa kundcase? Här kan du läsa mer om hur vi på Engage jobbar med copy.

Louise Madsen

Louise Madsen

Copywriter Engage

louise@engageagency.se