Verktyg
Marknadsföring
Försäljning

Utvärdera er webbplats med hjälp av dessa 4 frågor

10 augusti 2022
Sebastian Tibbling, Byråchef, Roy
För många företag är hemsidan det enskilt viktigaste försäljningsverktyget, och när det kommer till att utvärdera den så finns det en rad olika mått och metoder att ta till. SEO-analys, Page Speed och CTR är bara några av alla testparametrar som det ofta refereras till. Men vilka KPI:er ska man titta på och hur påverkar de egentligen kundens upplevelse av sajten? Denna artikel är för dig som vill förstå potentialen med din hemsida och ta reda på hur bra den presterar idag.

Här är frågorna ni bör ställa er:

1: Ger er hemsida något resultat i form av förfrågningar, kontakter eller leads?
Gör den inte det finns det garanterat förbättringar att göra för att sajten ska skapa mer affärsnytta.

2: Har ni andra mål med sajten? Hur uppfylls dessa isåfall?
Det är vanligt att man saknar tydliga mål med sin hemsida, men då blir det såklart också svårt att bedöma om den faktiskt är bra eller dålig. Stäm av sajten mot de strategiska målen för er organisation, hur bidrar den till att de uppfylls?

3: Hur enkelt är det att ta del av relevant information, komma i kontakt med er eller bli kund hos er?
Många utgår ifrån vad de själva vill ha sagt och vad de tycker ser snyggt ut, snarare än vad besökarna faktiskt vill veta. Ett bra sätt att testa den egna hemsidan ur ett utifrån-perspektiv är därför att samla kollegorna och prova att bli kund hos er själva. Vilka budskap möts ni av, vad upplevs positivt och finns det något steg som stör eller försvårar er köpresa? En bra tumregel är att innehållet ska disponeras 5:1, i att beskriva värdet för kunden kontra vad ni säger om er själva. Till exempel “Vi bygger snygga hemsidor” beskriver inte värdet för kunden, i detta fallet hade “Få fler konverteringar med en väldesignad hemsida från oss” varit en bättre formulering. Det kan vara klurigt att börja kommunicera utifrån mottagarens behov istället för vad man själv har att berätta, men det är värt att lägga en del tid och tankekraft på.

4: Vad säger de tekniska genomlysningarna?
Slutligen ska man inte sticka under stol med att det finns en rad tekniska aspekter som påverkar sajtens prestanda, upplevelse och inte minst rankning vid sök. En teknisk genomlysning av sajten kan visa på fallgropar som varken ni själva eller era besökare kan upptäcka med blotta ögat. De vanligaste problemen vi ser är långsamma laddningstider, brutna länkar och att det saknas metabeskrivningar. Detta gör att sidan har mycket sämre förutsättningar att visas högt i sökresultaten. Kvalitet blir viktigare och viktigare för Googles sökalgoritmer, inte bara kvaliteten på innehållet på sidan, utan också på hela sajten. Långsamma laddningstider beror ofta på att man laddat upp stora bilder eller filer i format som inte anpassats för webben.

Det finns mycket man kan göra själv för att felsöka och förbättra sin hemsidas kvalitet och prestanda. Här kommer exempel på två bra gratisverktyg du kan använda: 


Website Grader
Enkelt verktyg för att testa din sidas kvalitet. En snabb analys av sajten bedömer bl.a hastighet, säkerhet, kvalitet på innehållet och SEO-optimering, samt ger förslag på vad du kan göra för att förbättra kvalitetsbetyget. 


Ahrefs SEO-tool
För att se över SEO-optimering, relevanta sökord och kontroll av länkar finns det inget bättre gratisverktyg (enligt oss) än Ahrefs demoversion.

"

Sker det inte konverteringar på din hemsida idag så finns det garanterat förbättringar att göra för att sajten ska skapa mer affärsnytta.

Vill ni ha hjälp med att utvärdera och förbättra er hemsida?
Kontakta mig för att boka ett möte!

Sebastian Tibbling

Sebastian Tibbling

Byråchef, Roy

sebastian@roy.agency

+46 708551722