Sociala medier har gått från att bygga med Lego till 4D-schack
Minns du när sociala medier handlade om att uppdatera världen med en bild på hotellfrukosten eller en status i stil med "hemma och chillar”? Om svaret är ja har vi samma, något nostalgiska, bild av hur det var för 10 år sen.
Då räckte det att ha en strategi som innehöll en sammanhållen tonalitet och ett konsekvent publiceringsschema – så stack du plötsligt ut. I ett hav av suddiga selfies var skarpa mallar med strikta färgval något unikt.
Sociala medier var som att bygga med Lego
Valde du några färger, följde instruktionerna och ägnade lite tid till byggandet, så fick du ett hus till slut. Eftersom bara ett fåtal hade tillgång till instruktioner, och rätt Legobitar (grafiska profiler och kamerautrustning), så var det dessutom ett snyggt hus.
Idag har däremot alla tillgång till hela världens Legobitar i sin byxficka. Och en artificiell kompis som glatt kan bygga åt oss. Problemet är bara att alla andra också har ett Legohus, som ser likadant ut.
Då är legobygge inte längre en intressant lek. Så vi väljer en svårare lek. Ett sorts 4-d schack där vi inte ens vet om vår medspelare är en människa eller inte. Halva leken går då ut på att gissa vem vi spelar med.
4-d schack är en helt annan lek
I 4-d schack finns inga proffs. Det är för nytt. För många är detta både en kittlande möjlighet och en fasansfull osäkerhet, i vissa fall båda samtidigt. Oavsett hur du känner inför framtiden har du nu en chans att testa dig fram. Vi är alla i processen att lära oss spelet.
Testa att vara mer personlig. Testa skriva mer som du pratar. Testa att skippa format, formler och regler. Lek och lär för att se vad som funkar. Pröva, utvärdera, iterera är the name of the game.
Kom ihåg att desto “proffsigare” inlägget ser ut, desto mer går AI-detektorn igång. Människor är grymma på att känna igen mönster, så när vi ser emojis på rätt ställen, catchiga punktlistor och perfekta bilder känner vi igen mönstret.
Ser vi däremot något nytt så kickar dopaminet igång – inlägget fångar vårt intresse. Vill du marknadsföra i sociala medier är felfritt därför numera oprofessionellt, eftersom alla är dödströtta på att se fler Legohus.
Skippa perfektion, det är alldeles för tråkigt
I motsats till perfekt kan lite löst och ledigt vara riktigt proffsigt, framförallt bland gen-z-arna (inklusive mig). När blev löst och ledigt professionellt tänker du säkert? Bra fråga, vi behöver dyka djupare.
För under ytan av lösheten finns enorma mängder humor och självinsikt. Det visar att personen, företaget eller varumärket inte tar sig själv på så stort allvar, vilket är uppfriskande i ett hav av perfekta selfies.
Det gäller såklart att ha tungan rätt i mun och förstå vad målet med marknadsföringen är. Alla varumärken ska inte plötsligt bli en down with the kids clown – humor är bara ett exempel. Det finns tusentals sätt att vara autentisk. För dig kanske sårbar, positiv, negativ eller gammaldags är det rätta. Försök bara stäva mot en ärligare ton.
Summan av kardemumman
Att lyckas med innehåll i tjugo-tjugofem innebär att våga bryta från mallarna. Testa att:
- Vara mer personlig och dela dina erfarenheter
- Skippa perfektion (testa och iterera)
- Hitta din autentiska röst (glad, rolig, starwars-nördig)
Skapa innehåll som visar att det finns en person bakom tangentbordet. För i slutändan vill människor lyssna på människor – oavsett vad din brand-voice är.
Då vet dina medspelare vem de spelar med.
Letar du efter någon att spela med?
Låt oss spela tillsammans! Jag som skrivit artikeln heter Martin Ahlström och jobbar som Copywriter på Roy. Det finns få saker som gör mig mer taggad att skriva än förvirrande frågor som egentligen saknar svar – såsom: Är [infoga valfritt ämne] som att bygga med Lego eller ej? Har du några som helst frågor eller funderingar (eller bara vill snacka om den gamla goda tiden). Hör av dig till mig på martin@roy.agency. Ha det fint, hörs hej!