Strategy
Marknadsföring
Sales

Optimera din e-handel med teknisk SEO

08 december 2022
Sebastian Tibbling, VD, Roy
Har du byggt en dundersnygg e-handel, satt upp spårning, skapat häftigt innehåll men undrar varför du inte får några organiska besökare? Sannolikheten är ganska stor att du behöver se över sajtens tekniska SEO – och sätta initiativ för hur du kan optimera den.

Om du arbetar inom e-handel är du med högsta sannolikhet väl bekant med sökmotoroptimering (SEO). För dig som behöver en uppfräschning, är SEO kort förklarat ett samlingsbegrepp för olika tekniker som på olika sätt verkar för att din sajt ska synas högt upp i sökresultaten hos sökmotorer, exempelvis Google.

Hur din sajt presterar i olika organiska sökningar beror på hur väl SEO-optimerad den är. Den tråkiga nyheten är att SEO-arbete för e-handel inte leder till snabba konverteringar. Det kräver långsiktiga mål och kontinuerligt arbete, eftersom förutsättningarna snabbt kan ändras. Däremot kan ett strategiskt arbete kring sajtens SEO leda till ökade intäkter i längden, vilket är desto roligare. 

Okej, så nu är det bara att fokusera på att skapa riktigt mycket innehåll för att få sajten att ranka högt? Nja. För att lyckas med SEO-arbetet finns det en del saker du bör tänka på. Initiativen kan delas upp i tre kategorier; on-page SEO, off-page SEO och teknisk SEO. On-page SEO är alla de åtgärder du vidtar när det kommer till innehållet på sajten. Det kan exempelvis vara produktbeskrivningar, titelbeskrivningar eller blogginlägg. Off-page SEO handlar istället om det som sker utanför sajten, som sociala medier. Den sistnämnda, teknisk SEO är en del av arbetet med sökmotoroptimering som gärna glöms bort. Detta trots att det kanske är en av de mest grundläggande delarna för att lyckas med SEO-arbetet. Kortfattat handlar det som att optimera sajten för genomsökning- och indexering, vilket gör det enklare för sökmotorer att hitta och förstå den.

Hur kan man arbeta med teknisk SEO?

Google har mer än 200 rankningsfaktorer (där det ständigt tillkommer nya). Många av dessa rankningsfaktorer berör teknisk SEO. Det kan till exempel handla om att sajten har korta laddningstider, är mobilanpassad och är säker för användarna att besöka.

Det tekniska SEO-arbetet består av många olika delar som

  • XML-sitemaps
  • Genomsökning och indexering
  • Hastighet på sajten
  • Mobiloptimering
  • Webbplatsstruktur
  • SSL-certifikat
  • Bild-optimering
  • Interna och externa länkar
  • Kanonisk URL.

Teknisk SEO för e-handel
Inte bara e-handlare behöver ha koll på sin tekniska SEO, men det är extra viktigt för de som säljer produkter online. Teknisk SEO hjälper inte bara hemsidan som helhet att ranka högt, utan gör även densamma för enskilda produkter och kategorisidor. Konkurrensen är dessutom stor bland e-handlare, vilket gör att du riskerar att hamna långt ner sökresultaten om du åsidosätter den tekniska biten av sökmotoroptimeringen.

Vad behöver du göra?
Om du inte redan har full koll på sajtens tekniska SEO, så får du här en checklista för att säkerställa att du är på rätt bana.

  • Se till att du har en sitemap.
  • Säkerställ att du har ett SSL-certifikat.
  • Undvik duplicerat innehåll på sajten.
  • Optimera sajtens hastighet.
  • Kolla efter brutna länkar och reparera om det finns några.
  • Optimera URL-strukturen på sajten.
  • Lägg till metabeskrivningar.
  • Implementera strukturerad data

Behöver du hjälp att komma vidare med din e-handels tekniska SEO? Kontakta oss på ROY så berättar vi om alla möjligheter som finns!

Sebastian Tibbling

Sebastian Tibbling

VD, Roy

sebastian@roy.agency

+46 708551722