Marknadsföring
Sociala Medier

Lyckas med din contentstrategi – inspireras av 300 år gamla kampanjer

13 februari 2022
Tobias Valfridsson,
82% av marknadsförare arbetar aktivt med content marketing enligt Hubspots State of Marketing rapport. Det är en betydande ökning från föregående års siffror. Vetskapen om att dagens konsumenter efterfrågar, eller till och med förväntar sig, att bli underhållna, utmanade och utbildade när de interagerar med företag har onekligen satt nya krav på oss som marknadsförare.

När budgetarna ska fördelas är content marketing en självklar del för många företag. Men som många andra marknadsföringsbegrepp kan konceptet content marketing ibland kännas lite luddigt. Vad innefattar egentligen content marketing? Allt som inte är en klassisk display annons? Eller all exponering som äger rum i en, för mottagaren, relevant kontext?

I denna artikel reder vi ut begreppet och inspireras av nytänkande kampanjer genom historien. Här räknas inte bara de senaste digitala formaten som rörliga berättelser och webinar. Det finns faktiskt content marketing-exempel som sträcker sig så långt bak om 1700 talet - och en mängd fysiska, outside the box exempel som genererat stora intäkter för bolagen som legat bakom dom. Häng med!

Dagens användning

De vanligaste formaten i marknadsförares content marketing-strategier är, enligt Hubspots rapport, video och podcast. Video toppar listan över valda medieformat för andra året i rad, medan podcast är ett format på uppgång och förväntas fånga allt mer av marknadsbudgetarna kommande år.

En tänkbar anledning till podcastens starka framfart som content marketing-redskap är hur formatet får lyssnaren att känna. En podcast som är skickligt gjord kan nästan upplevas som en dialog mellan programledaren och lyssnaren, ett naturligt och mänskligt samtal. Även bloggar, kundcase och webinar är populära format som blir allt vanligare inslag i företags strategier för content marketing.

"

Content Marketing är ett strategiskt tillvägagångssätt för marknadsföring fokuserat på skapa och distribuera värdefullt och relevant innehåll för att attrahera och behålla en tydligt definierad publik – och ytterst för att driva lönsam kundhandling.

Joe Pulizzi, författare

Hur lyckas man med sitt innehåll?

Oavsett format visar Hubspots studie att en viktig nyckel för att lyckas med content marketing är att det innehåll du skapar har en hög relevans - både vad gäller innehållet och kontexten det placeras i. Att skapa innehåll som svarar på kunders frågor eller rör vid något av deras intressen vid rätt tidpunkt, är en konst som kräver stor insikt i målgruppens behov och beteende. Men det är ett arbete som många gånger är värt att göra, eftersom du verkligen har möjlighet att bygga varumärke, driva försäljning och generera intäkter när du väl hittar rätt.

Att mäta ROI (Return of Investment) har varit en av de största utmaningarna globalt under året, och det verkar fortsätta. På frågan: “Hur säker är du på din budgetfördelning när det kommer till plattformar som påverkar intäkterna?” svarade endast 48% av marknadsförare att de var någorlunda säkra på sin fördelning. 

Det finns fortfarande mycket kvar att lära vad gäller förståelse för vilken marknadsföringsaktivitet som genererar i vilken avkastning. Detta är ett avgörande argument för ökad investering, då företag vill spendera för att få mer tillbaka, och inte tvärtom.


En titt i backspegeln

Content marketing som koncept passar väl till dagens sätt att konsumera mycket, ofta personaliserat, content i digitala kanaler. Men det är inte på något vis nytt. Content marketing har använts av marknadsförare både i varumärkesbyggande och affärsdrivande syfte i hundratals år.

Om du som vi är nyfiken på var branschen är på väg, och vilka typer av innehåll vi kan komma att se framöver, kan det kanske vara en idé att ta en titt i backspegeln först. Vilka insikter kan vi dra från tidigare års utveckling?

  • 1732 Poor Richard’s Almanack
    Det första kända exemplet låg Benjamin Franklin bakom när han publicerade vad som skulle bli en årlig almanacka i syfte att marknadsföra sitt tryckeri.
  • 1895 John Deere
    I slutet av 1800-talet lanserade John Deere sitt kundmagasin “The Furrow” för att hjälpa amerikanska bönder bli bättre och mer lönsamma. Faktum är att publikationen finns kvar än idag.
  • 1900 Guide Michelin
    Den nu världskända restaurang-guiden från Michelin inspirerar naturligtvis läsaren till mer bilresande (och därmed däckslitage). Det hela började som en guide i ställen att övernatta och serva bilen på.
  • 1930 Såpoperans födelse
    Procter & Gamble var tidiga med att ge sig in i sponsring av innehåll i amerikansk radio på 30-talet. Världens första såpopera sponsrades och producerades just av P&G (varpå begreppet också myntades). 
  • 1971 Willy Wonka
    Kalle och chokladfabriken är ett annat intressant exempel där den allra första filmatiseringen faktiskt var sponsrad av Quaker Oats. Bolaget lanserade ett nytt godis-varumärke vid namn Willy Wonka samma år.
  • 2006 Unboxing
    Det första kända exemplet på en unboxing video var med Nokia E61 mobilen 2006. Unboxing är ett vanligt förekommande fenomen i sociala medier idag där processen att packa upp en produkt filmas. Ofta förklaras, demonstreras och recenseras även produkten av personen som packar upp den.
  • 2014 Lego
    Lego-filmen från 2014 är ett lyckat exempel på en storskalig långfilmsproduktion som samtidigt agerar branded content för ett enskilt företag. Filmen tilltalade såväl barn som vuxna, och Lego gjorde ett av sina bästa år någonsin efter filmens release.


Hur många av dessa kampanjer och idéer hade du tänkt på som content marketing kampanjer sedan tidigare? Fick du några idéer på nya tillvägagångssätt eller kreativa format som ditt företag skulle kunna prova? Släng gärna iväg ett mail och berätta!

Tobias Valfridsson

Tobias Valfridsson