Marknadsföring
Sociala Medier

Konsten att inte tala till målgrupper

03 mars 2022
Agnes Jarfjord, Head of Agency, Engage
Att konsumenter kommer i kontakt med omkring 5,000 marknadsföringsbudskap varje dag är en brett känd och välanvänd siffra i marknadsföringsvärlden. Men finns det substans i den magiska siffran 5,000? Och spelar den egentligen någon roll?

Om man tänker in alla retargeting-annonser, skyltfönster, linkedin-inlägg, podcast-reklamer, instagram-stories och sponsrade sökresultat som många av oss möts av en vanlig dag känns det inte omöjligt att siffran 5,000 skulle kunna stämma. Faktiska studier som stöttar påståendet är däremot svårt att hitta. Oavsett om påståendet är sant eller inte så är det en sägning som alltjämt driver marknadsförare att skapa mer och mer innehåll för att fånga sina kunders uppmärksamhet.

Och medan man som kund kan få mycket glädje och värde av allt kostnadsfritt innehåll som erbjuds, så är vi nog många som ibland tycker att det kan bli lite väl bra. I en digital värld där marknadsföringsbudskap finns överallt börjar konsumenten till slut att söka efter sätt att slippa bruset.

Vad kan marknadsförare göra för att nå igenom bruset då? Ja, det kanske är i hur den frågan är ställd som hela problemet ligger. Istället för att försöka producera så mycket innehåll som krävs för att på något sätt "nå igenom" förbi alla andra budskap, borde marknadsförare istället sträva efter att tala till målgruppen på rätt sätt. Se bortom att leverera ett budskap till en viss målgrupp - och se mer till hur man kan bygga relation, aktivera och föra dialog med människorna i den målgruppen.

Lyckad kommunikation är, enligt vår filosofi, inte nödvändigtvis den dyraste, häftigaste eller mest högljudda. Vi kan skapa hur coolt och högljutt innehåll som helst, men om vi inte lyckas prata till dina människor på rätt sätt är vi ingenting

Det kräver en del om man ska skapa innehåll som talar till människor, engagerar, får oss att känna och gör det enklare för oss att fatta beslut om att köpa en produkt eller tjänst. Med det sagt behöver inte processen att ta fram detta innehåll och positionera det i rätt kanaler vara varken särskilt dyr eller tidskrävande. Med en väl genomtänkt content marketing-strategi och innehåll som svarar på din målgrupps frågor, har du möjlighet att tjäna pengar på innehållet du tar fram om och om igen.

Värt att fundera över
  • OM dina potentiella kunder blir matade med mer än 5 000 marknadsföringsbudskap varje dag – är ert innehåll det som fångar upp och engagerar dem?
  • Distribution av innehåll, som tidigare endast skett genom de stora medierna, är idag möjligt för (nästan) vem som helst. Idag kan du skapa räckvidd genom att bygga upp dina egna kanaler istället och bli den som dina befintliga såväl som potentiella kunder förknippar med en viss produkt eller tjänst. Är du redo att ta chansen innan någon annan gör det?
Vill du läsa vidare om ämnet och få mer konkreta exempel på hur du kan tjäna pengar genom smart innehållsproduktion och en vass contentstrategi? Då är det här artikeln för dig!
Agnes Jarfjord

Agnes Jarfjord

Head of Agency, Engage

agnes@engageagency.se

+46 76-874 33 75