Kostnadseffektiva marknadsmetoder i lågkonjunktur (enligt AI)
- Satsa på digitala marknadsföringskanaler
Under lågkonjunktur är det viktigt att utnyttja digitala marknadsföringskanaler, som sociala medier, sökmotoroptimering (SEO) och e-postmarknadsföring. Detta kan vara en kostnadseffektiv metod att nå ut till en större publik. - Samarbeta med andra företag
Att samarbeta med andra företag kan vara en effektiv och kostnadseffektiv marknadsföringsstrategi. Genom att samarbeta med företag som riktar sig till samma målgrupp kan företag öka sin synlighet och nå ut till en större publik. - Utveckla en kreativ marknadsföringsstrategi
Under lågkonjunktur kan det vara svårt att konkurrera med större företag som har stora budgetar för marknadsföring. Men att tänka utanför boxen och utveckla en kreativ marknadsföringsstrategi kan hjälpa företag att sticka ut. - Bygg upp en relation med befintliga kunder
Under lågkonjunktur kan det vara viktigt att fokusera på att behålla befintliga kunder. Att bygga upp en relation med befintliga kunder kan öka chansen att de återkommer och rekommenderar företaget till andra.
Vad tar vi med oss?
Bra tips! Eller hur? ChatGPT fungerar utmärkt som stöd i den kreativa processen – när du vill söka information eller producera text. Verktyget kan också vara behjälpligt i SEO-arbetet, genom att ge förslag på relevanta sökord och söktermer kopplade till en text. Det är viktigt att komma ihåg att ju mer information vi ger och ju bättre följdfrågor vi ställer, desto mer optimerat innehåll kommer vi att få.
Där finns dock ett par saker vi bör ta med oss. Google släppte sommaren 2022 en uppdatering (Helpful Content). I uppdateringen betonades att sökmotorn premierar innehåll som är skrivet för människor, av människor. Hur de olika sökmotorerna framöver kommer att klassa innehåll helt skrivet av AI återstår att se.
ChatGTP och andra AI-verktyg hämtar information från redan existerande innehåll. Det innebär att verktygen inte själva kan komma på icke redan befintliga idéer. Vi människor har alltså en unik förmåga att leverera unikt innehåll. Dessutom kan vi till skillnad från AI förse innehåll med åsikter, känslor och erfarenheter. Något som sökmotorer som Google i dagsläget värderar högt.
Lär vi oss att använda ChatGPT på rätt sätt kan det fungera utmärkt som ett stöd i innehållsskapandet och snabba upp arbetsprocesser. Det dröjer dock nog innan vi kan se AI-genererat innehåll som inte på något sätt bearbetats, optimerats eller anpassats av en människa.
I nästa månads Know How gör vi en djupdykning i AI – hur det kommer påverka branschen, vad som händer inom området och undersöker fördelar och nackdelar med AI-genererat innehåll.