Marknadsföring
Verktyg
Försäljning

Har webinartåget redan gått? Svar: nej. Här är varför.

04 januari 2022
AMG – gänget, Arkiv
Webinarboom. Jag är nog inte den enda som det senaste året upplevt en väldig ökning av inbjudningar till webinar och digitala event från företag som säljer allt ifrån bokföringstjänster till hälsokostprodukter. Den enkla slutsatsen är såklart att detta är ett resultat av de begränsningar och ändrade förutsättningar pandemin inneburit, trots att detta nu pågått (alldeles för) länge får jag fortfarande ofta frågan “är det för sent att börja med webinar?”.

Under pandemin har företag gjort såväl lyckade som mindre lyckade (och kanske nästan desperata?) försök att bygga relation med sina kunder genom digitala event. Personligen har jag blivit åskådare för en handfull försök som tyvärr varit åt det mer misslyckade hållet, MEN faktum är att om man lyckas göra sina webinar på rätt sätt, kan det ge väldigt bra effekt och generera både leads, ökad försäljning och förbättrad varumärkeskännedom.

Det finns ett par hygienfaktorer som bör vara på plats för att du och ditt företag inte ska hamna på cringe-listan när det kommer till digitala event. 

4 faktorer för lyckade webinar:

  • Teknik som funkar - kamera med bra upplösning och gärna extern mikrofon är att föredra för bästa kvalitet och upplevelse.
  • Trevlig och relevant miljö och bakgrund. Trots att vi jobbar hemma vill vi inte se hela vardagsrummet eller gårdagens disk i bild. Hitta en bakgrund som inte tar för mycket av uppmärksamheten från dig och det du ska prata om. 
  • Håll det kort och koncist (attention span kommer vara betydligt kortare än vid ett fysiskt event).
  • Och såklart… en intressant agenda. Förberedelser är A och O, med rätt innehåll kommer du långt så se till att du disponerar din presentation på rätt sätt, till exempel enligt den klassiska modellen: intresseväckare med löfte om värde för de som lyssnar, problemformulering, värde för de som lyssnar, lösning, avslut. 

Men räcker det? Mitt korta svar är nja. Som med alla typer av marknadsaktiviteter behöver du se över och sätta konkreta och mätbara mål och skapa en plan för hur dessa ska uppnås. Den välanvända och gyllene 80-20-regeln är en bra måttstock för hur du kan tänka kring ditt kommande webinarprojekt: 80% förberedelse - 20% inspelning.

Trots att det kan vara lätt att tänka att webinar-tåget nu har gått, vill jag påstå att det i allra högsta grad står kvar på perrongen. Faktum är att 60% av marknadsförare globalt använder formatet för att generera leads och öka sin försäljning. Därför vill jag plantera ett litet frö när du nu sitter och funderar över nya contentformat att arbeta med under 2022 - för kanske kan det vara så att webinar kommer vara din nästa intäkts-boom?

"

60% av marknadsförare globalt använder formatet för att generera leads och öka sin försäljning.


För dig som är nyfiken på att lära dig mer kan du läsa min kollega Erikas sammanfattning med “7 konkreta tips på hur du lyckas med webinar”.

Du kan också ladda ner en checklista som jag satt ihop för att du i ett par enkla steg ska få hjälp att komma igång. Lycka till! 

AMG – gänget

Arkiv

hej@anothermedia.se