Liten ordlista - programmatic buying
Programmatic
Programmatic eller programmatic buying är egentligen bara samlingsnamn för olika former av automatiserad handel med digitala annonser.
RTB (real time bidding)
RTB är ett sätt att köpa och sälja annonser inom programmatic, som innebär att man köper annonsutrymme via en auktion. Den annonsör som bjuder högst vinner auktionen och får visa sin annons för dig på sajten. Allt detta sker helt automatiskt och under några millisekunder.
Open RTB
Organisationen IAB har tagit fram en öppen standard som möjliggör för annonsköpare, publicister och annonsbörsen att använda samma språk för att hantera olika parametrar, exempelvis prisnivåer, bud och visningar per besökare.
DSP (demand side platform)
DSP är ett system där annonsköparna kan koppla in sig mot en annonsbörs eller privat marknadsplats där annonser säljs och köps. DSP innebär att köparen kan sätta sina parametrar för vilka annonsvisningar de önskar köpa och summan de är beredda att betala för dem.
SSP (sell side platform)
SSP är den tekniska plattform som är motsatsen till DSP. Det är här publicister kan erbjuda sina annonsytor till försäljning. Potentiella köpare kan koppla in sig mot en publik annonsbörs eller låta utvalda köpare koppla upp sig mot deras SSP. Sajtägarna kan välja vilka annonsytor de är villiga att sälja och det pris som de kan tänka sig att sälja för. Annonsköparna kan sedan välja vilken typ av annonsplatser de vill köpa och sätta ett tak för summan de är beredda att betala för annonsvisningarna.
Styrning, targeting
Betyder att man styr en kampanj mot en specifik målgrupp utifrån bakgrundsinformation.
Retargeting, remarketing
Att styra annonser mot besökare som tidigare har varit inne på en specifik sajt. Retargeting och remarketing är en del av programmatic som användaren tydligt märker. Exempelvis när en besökare varit inne på en e-handelssajt och senare får se annonser om de produkter de tittade på, inne på andra sajter.