Rebranding: så kommer du igång
Det kan finnas flera anledningar till att företag inleder en rebranding-process. Ett ägarskifte, en sammanslagning, eller nya värderingar och visioner är bara några. Oftast brukar syftet vara att ta varumärket till nästa nivå och inta en ny position på marknaden. När det sker krävs planering, strategi och kommunikation – annars kommer intern och extern förvirring som ett brev på posten. Med den här guiden hoppas vi kunna hjälpa dig när det väl är dags att rebranda ditt företag.
Varför ska företaget rebranda?
Först och främst gäller det att ha ett svar på den här frågan. Annars finns risken att tid, energi och resurser slösas bort i onödan. Gör du det för att utmana större konkurrenter eller har företagets värderingar förändrats? Oavsett om svaret är uppenbart eller otydligt är det värt att ha ett svar. På så vis kan hela organisationen arbeta mot ett gemensamt mål.
Gör din research
Försök att skapa en objektiv förståelse av vart företaget är idag och vart det ska. Hur påverkas befintliga kunder av förändringen? Tillkommer nya målgrupper? Tar ni klivet in i en ny marknad? Och inte minst – hur uppfattas företaget av omgivningen idag? Viktiga frågor som med genomtänkt research, kan göra rebranding-strategin betydligt mycket vassare.
Skapa en tydlig kommunikationsplan
Kunder, leverantörer och samarbetspartners kommer att ställa frågor. Se till att vara förberedd och jobba proaktivt genom att kommunicera före, under och efter processen. Oavsett om ni klargör orsaken till varför det sker, skadar det inte att vara tydlig och transparent.
Grafisk profil och tonalitet
När du kan svara på vart företaget ska och vilken målgrupp ni vill nå, behöver du veta hur ni ska göra det. Hur ska ni se ut? Hur vill ni låta? Går era budskap hand i hand med företagets nya identitet? Innan design, webbsida, logga, content och sociala medier, för att nämna några, förändras gäller det att veta vilken tonalitet och grafisk profil som passar företagets värderingar, visioner och målgrupper.
En rebranding-process är inte något som sker över en natt. Men ju bättre förberedd du går in i processen, desto enklare kommer det vara för kollegor, kunder och omgivningen att vänja sig vid er nya stil. Det här är några punkter som är värda att fundera på innan loggan fräschas upp, nya kaffekoppar beställs och ni berättar för världen. Känner du och ditt företag att ni behöver hjälp på vägen? Tveka inte på att kontakta oss!