Spaning: den digitala människan i fokus 2025
Mitt namn är Teo Hardemo, den senaste kollegan på Roy! Jag fått i uppgift att blicka in i framtiden med nya ögon. I denna spaning bjuder jag in dig, läsaren till en kombination av fakta och personliga tankar och förhoppningar om året och de trender vi har framför oss.
Ett mer tillgängligt internet än någonsin
95% av den svenska befolkningen använder internet dagligen, en siffra som ökar varje år. Snart använder alla svenskar internet, då måste internet vara anpassat för alla. WCAG är ett tillgänglighetsdirektiv etablerat av W3C, ett industrikonsortium som reglerat the “world wide web” sedan 1994. Direktivet uppdateras regelbundet och har existerat i mer än två decennier. Det chockerande är att i slutet av 2023 analyserades 10 miljoner olika webbsidor, av alla var det enbart 2% som blev helt godkända enligt WCAGs standarder.
Den 28 juni 2025 träder EU-initiativet EAA (European Accessibility Act 2025) fram. Det är ett direktiv som ska harmonisera tillgänglighetsdirektiv på digitala tjänster och produkter som faller under direktivet. Även om din digitala produkt inte regleras av EAA är det värt att se över vad du kan påverka. Tillgänglighet och WCAG är viktigare än någonsin och jag tycker det är dags att vi skapar ett internet som är anpassat till alla.
AI Boomen och Uncanny Valley Content
Det är nu ganska exakt två år sedan Chat-GPT släppte deras LLM till allmänheten, under denna tid har både GPT och det digitala landskapet utvecklats och förändrats något enormt. Vi har alla hoppat på GPT-tåget, men 2025 är året vi måste utvärdera påverkan tåget har haft på innehållet vi producerar.
AI är riktigt bra på att skapa content snabbt och smidigt, men detta riskerar att resultera i dåliga användarupplevelser. Hurdå? Alla som har frågat GPT om att skriva en kort text kan känna att texten som levereras ofta är bra, men när man analyserar den saknas något. Texten är ofta driven av fakta och statements men saknar reflektioner och tankar. Människor är inte datorer och har ett behov av att relatera till texter med djupare betydelse. Det kan jämföras med teorin: uncanny valley. Det handlar om mänsklig likhet på en graf och vår emotionella reaktion på det. Om någonting är väldigt nära realism finns det en mänsklig reaktion att tycka det är kusligt. En genererad text ser mänskligt skriven ut men det är någonting som känns fel, och den hamnar i den uncanny valley om man undersöker närmare.
Vi måste alltså ställa oss frågan, snabb produktion eller användarupplevelse? Svaret är egentligen båda, och det kan vi uppnå genom samarbete. Nyckeln ligger inte i att jobba på en front. Vi måste utnyttja AI för en bra grund och bearbeta resultatet så att en mänsklig koppling och tanke bevaras.
Google tappar kontrollen, New age sökmotorerna
Google dominerar marknaden, de är mest använda sökmotorn i världen. Länge har de varit en ledande aktör när vi undrat saker. Men nya metoder framträder och nya plattformar börjar leverera svaren på våra frågor.
Sociala medier har skapat en one-stop-shop för sina användare, nöje, reklam och information. Plattformarna som drivs av användargenererat innehåll. Ökningen syns tydligast hos yngre målgrupper där sociala medier används i majoritet som sökmotor.
Chat-GPT och AI bevisar gång på gång att det kan göra allt. Nu som en sökmotor som levererar skräddarsydda svar till våra frågor. GPT blir mellanhanden som genomför realtidssökningar på webben så vi själva slipper leta efter svaren.
Det kommer och är alltså viktigare än någonsin att ha koll på hur man skapar content som är anpassningsbart, värdefullt och pricksäkert oavsett plattformen det söks på. Det är ett komplicerat landskap med hög konkurrens och för att lyckas måste du vara flexibel.
Digitala system som aldrig stannar
Vi lever i en tid där det digitala ekosystemet ständigt förändras. Nya tekniker och metoder presenteras varje dag. Konsekvensen: företag kan inte vara statiska och förbli relevanta. Vilken typ av digital strategi krävs för att vara framtidssäker och svara på den snabba utvecklingen?
Design som låter oss vara på våra tår och reagera är svaret. Flexibla och fungerande designsystem som är modulära och adaptiva. Det vill säga att de är återanvändbara och kan appliceras på flera plattformar. Genom att göra dem anpassningsbara till olika situationer och plattformar så görs dem hållbara i längden. Som tidigare nämnt är det digitala ekosystemet komplicerat och ständigt förändrande. Vi kan omöjligt peka exakt på vad nästa trend eller teknik kommer att vara. Men om du har ett designsystem för ditt varumärke som är anpassningsbart kan du alltid vara redo och snabbt samt billigt producera innehåll oavsett parametrarna för trenden.
Slop content
Under de senaste åren kan jag inte hjälpa att känna mig överväldigad varje gång jag öppnar min dator eller mobil. Överallt finner jag mediaflöden som är bottenlösa som griper tag om min uppmärksamhet med innehåll som jag oftast glömmer efter minuter. Det har skett en negativ utveckling som speglar vår värld, massproduktion och överflöd. Men människor börjar tröttna och vi vet vad som måste göras.
En stor faktor till detta är Slop Content, det är en term som kom fram under 2022 när AI genererade bilder av låg kvalitet började produceras och publiceras online i överflöd. Det är en vidareutveckling av spam gällande AI content online som snabbt och enkelt kan skapas som hamnar och mättar våra mediaflöden. Skräp helt enkelt.
Innehåll skapas åt människor, det ska värnas och upplevelserna som produceras ska vara värdefulla. Det är dags att inse att producerat slop content inte är fungerande eller hälsosamt. Genom att pricksäkert publicera värdefullt innehåll för din målgrupp kan vi skapa förtroende och engagemang. Och dessutom sticka ut från mängden genom att vara den aktören som är ledande i att göra annorlunda.
Vill Du skapa ett internet för människor?
Funderar du på hur ditt företag kan bidra till ett mer inkluderande internet? Eller behöver du hjälp med att bli mer mänskliga i er kommunikation? Skicka gärna ett mejl till mig på teo@roy.agency så kan vi ta ett möte och prata om ett internet med människan i fokus.