Debattartikel: Dina val som annonsör påverkar demokratin

25 februari 2021
Dela:

Ett nytt år med nya budgetar. För dig som är marknadschef eller annonsköpare innebär det också makt och förnyat ansvar över det svenska medielandskapet, skriver Rasmus Thomsen, vd på Another Media Group i en debattartikel på Dagens Media.

Läs debattinlägget i sin helhet på Dagens Media.

Välj svenska medier och publicister

Initiativet Välj svenska medier och publicister startades i augusti 2020 efter en tid av stor osäkerhet. Coronapandemin har inneburit att flera företag bromsat upp sin marknadsföring. Detta har slagit hårt mot mediebranschens intäkter, som under 2020 minskade med -5% –det största tappet sedan finanskrisen 2009, enligt färska siffror från IRM.

Med initiativet vill Another Media Group och dess bolag Engage, Adviser, Roy och a_delivery uppmana annonsörerna att stötta de svenska mediebolagen framför de globala plattformarna och istället välja kvalitetsjournalistiken – det kan nämligen vara avgörande för de svenska mediernas framtid.

Läs mer om initiativet här.