AMG firar rekordår tillsammans med Maskinentreprenören
Another Media Group har varit partner till Maskinentreprenören sedan 2018 och vi är stolta över vårt samarbete som har utvecklats under åren. Med flera olika bolag och bred kunskap inom affärsutveckling, försäljning, design/layout och annonsteknik är vårt mål att vara kreativa, nytänkande och erbjuda den bästa servicen. Allting under samma tak.
Branschtidning i flera format
Maskinentreprenören är en branschtidning som ges ut av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentrepenörerna. Tidningen innehåller heltäckande bevakning av anläggningsbranschen och ges ut i tio nummer per år, både print och digitalt på sajten Maskinentreprenoren.se
Krav på digital förflyttning
Maskinentreprenörens utmaning med nedåtgående annonsintäkter satte stort krav på en digital förflyttning. Det befintliga säljbolaget hade arbetat länge med produkten och det fanns ett behov av nytänkande och kreativa lösningar. Önskemålet var även att öka samarbetet och dialogen mellan säljavdelningen och redaktionen.
Vidare fanns det en utmaning i att optimera sajten ur ett annons- och teknikperspektiv. Laddtider av annonser, annonsdesign och viewability hade potential att optimeras. Det fanns även ett behov av att öka engagemanget i de sociala kanalerna för att driva trafik till hemsidan och i förlängningen öka annonsintäkterna.
Vi behövde bättre kompetens för att utveckla våra digitala annonser och den digitala utvecklingen som vi planerade för. Vi undersökte marknaden för att hitta en partner som hade bred kompetens inom området, inte bara kompetens som rörde försäljning. Vår idé är att vi vill jobba med de bästa. Det gäller även text, bild, layout och tryck. AMG fick jobbet
Bättre annonsteknik och ökade annonsintäkter
Vårt säljbolag Advisers uppdrag blev att genom en tät dialog med chefredaktören för Maskinentreprenören öka de befintliga annonsintäkterna genom ett stabilt och erfaret säljteam. Samtidigt genomfördes en digital förflyttning som i sin tur skulle ge möjlighet för de digitala intäkterna att öka.
För att skapa en bra upplevelse för både användare, redaktion och annonsavdelning kopplades vårt adtech-bolag a_delivery in. De såg till att annonsmiljön optimerades ur ett tekniskt perspektiv så att annonserna laddar snabbt och ger användarna en möjlighet att exponeras för budskapen. Den snabba laddtiden gynnar sajten i fler aspekter, exempelvis SEO perspektivet. Nya lösningar för native- och nyhetsbrevsannonsering togs fram och en optimerad set-up av annonsteknik genomfördes.
Visuell utveckling och högre läsarengagemang
Teamet på Roy, vår kreativa byrå, skapade en smidig produktion som genom att vara snabbfotad, kreativ och utmanande formade ett tight samarbete med säljorganisationen. Insatserna innebar en uppdaterad tidning, utvecklad layout för Inköpsmagasinet, ny webbplats och ny layout för nyhetsbrevet.
För att öka engagemanget i sociala medier fokuserar vår digitalbyrå Engage på att skapa en strategi, producera innehåll löpande, A/B-testa och följa upp resultatet. Genom kvalitativ och genomtänkt digital kommunikation ska trafiken till hemsidan öka och leda till högre annonsintäkter.
Med tiden fick vi allt bättre förtroende för organisationen och AMG blev en partner som vi idag ser som tidningens medarbetare. Det är lätt att sjösätta nya projekt, testa, utveckla eller lägga ner. Man får snabba svar och AMG jobbar professionellt och seriöst. De är lyhörda och kommer med egna tips och förslag om man inte har tänkt på det själv”
Rekordhöjning av både upplaga och annonsintäkter
Under 2021 har tidningens kanaler gjort ett rekordår – annonsintäkterna ligger hittills på 5 248 000 kronor. De digitala annonsintäkterna har ökat från nästan obefintliga nivåer till 1 216 000 kronor.
Tack vare de visuella och redaktionella förbättringarna har upplagan nått en rekordhöjning med +31 % under 2021. En optimerad annonsmiljö ökade viewability med 20 % på samtliga placeringar. På de mobila placeringarna ökade synligheten med över 50 %.
Vilken resa står ni inför?
Hur kan vi hjälpa er? Välkommen att kontakta Rasmus Ohlin för mer information och rådgivning.