Insikter

Hängmatte-anpassad sommarläsning

28 juni 2022
Rasmus Thomsen, CEO, Another Media Group
Hängmattan gungar följsamt mellan trädstammarna, det automatiska e-postmeddelandet lyder numera “är på semester” och du har nyss handlat solkräm för halva månadslönen. Det enda som återstår är att välja sommarläsningen. Hur många böcker hinner man plöja på 5 veckor? Så många val, så lite värdefull tid. Här kommer mina tips på bästa sommarläsningen. En salig blandning av självledarskap, utveckling och karriär. Ja, för vem kan egentligen släppa jobbet helt på semestern? Sommaren är bra tid för att ladda upp, få nya insikter och sätta mål för oss själva. Enjoy!

1. Simon Sinek, Start with Why
Varför är vissa företag mer innovativa, inflytelserika och lönsamma än andra? Varför kräver vissa större lojalitet? Simon Sinek utforskar vad som gör vissa företag inflytelserika - och får ögonöppnande insikter. Allting börjar med varför. Sineks bok “Start with Why” bygger på ett brett utbud av verkliga berättelser och väver samman en tydlig vision om vad som verkligen krävs för att leda och inspirera.

2. Stephen R. Covey, De 7 goda vanorna : grunden för personlig utveckling och hållbart ledarskap 
De 7 goda vanorna är en av världens mest lästa ledarskapsböckerna och en riktig klassiker. I den amerikanske författaren Stephen R. Covey bok får man ta del av principer och synsätt för självledarskap som går betydligt djupare än i de vanliga ledarskapsböckerna. Boken tar upp några av de kanske viktigaste frågorna vi ställer oss i livet ; hur vi vill vara som människor och hur vi vill leva vårt liv på allra bästa sätt, utifrån våra egna förutsättningar.

"

Åh nej, inte en till ledarskapsbok, tänker du. Men De 7 goda vanorna är populär av en anledning. Här får du du värdefulla insikter som är applicerbara på ditt eget liv. Boken kommer definitivt göra dig taggad på att bli den bästa versionen av dig själv. Perfekt som avslut på en skön semester.

3. Jim Collins, Good To Great : Hur Vanliga Företag Tar Språnget Till Mästarklass
Collins femåriga forskningsprojekt resulterade i boken Good to Great. Författaren har identifierat och studerat börsnoterade amerikanska bolag med två saker gemensamt;
under minst femton år har de varit ganska "vanliga" företag med börskurser som skvalpat runt index. Men sedan har något hänt. Efter en brytpunkt har de under minst femton år i rad haft en kursutveckling som varit minst tre gånger bättre än indexVad får ett företag att gå från good to great? 

Rasmus Thomsen

Rasmus Thomsen

CEO, Another Media Group

rasmus@anothermedia.se