Borde vi sluta rekrytera marknadsansvariga?

05 april 2022
Agnes Jarfjord, Creative Director, Engage

I slutet av förra året släpptes en rapport “Sveriges sjukaste yrke” som Skandia gjort. De granskar sjukskrivningssiffror för att identifiera vilka arbetsplatser som drabbas mest av psykisk ohälsa. Överst på den listan hamnade kommunikatörer.

Samtidigt som jag frågar mig varför, blir det också ganska tydligt att trenden vi ser blir allt vanligare är företag som söker en kommunikatör eller en marknadsansvarig som ska agera ett helt team. Såhär kan en sådan arbetsbeskrivning låta:
 

  • Strategi och plan för varumärke, positionering och kommunikation utifrån bolagets satta företagsmål. 
  • Ansvar för marknadsföring i digitala kanaler och driva trafik och kännedom. 
  • Producera marknadsmaterial, marknadsföring för samtliga digitala kanaler och landningssidor. 
  • Producera grafiskt innehåll i form av rörligt och stillbild för både print och digitalt. 
  • Planera digital annonsering för sociala medier, Google Ads m.m. 
  • Säkerställa att mål och KPI:er uppnås.
  • Ta fram en PR-plan och skriva pressreleaser 
  • Analysera och optimera arbete och utifrån det utveckla processer för uppföljning och tester av marknadsaktiviteter.


Detta är inget skämt. Det är utdrag ur en faktisk rekryteringsannons. Och min fråga till alla företag som lägger ut den typen av annons är – tror ni att en ensam person kan hantera allt det?

Det finns bättre lösningar än att låta hungriga och drivna kommunikatörer ta sig an en väldigt svår - för att inte säga omöjlig uppgift - att själv agera hel marknadsavdelning.

Så hur ska man göra för att på ett effektivt sätt bygga ett marknadsteam med alla ovanstående kompetenser – men med begränsade resurser? Svaret finns här:

Vi utmanar det traditionella sättet  att arbeta med marknadsföring och skapar framgångsrika marknadsteam som antingen blir hela din marknadsavdelning, eller stödfunktion till det teamet som du redan har. DET tror vi är framtidens marknadsteam. 

Läs mer om hur vi ser på framtidens marknadsteam i denna artikel.

Agnes Jarfjord

Agnes Jarfjord

Creative Director, Engage

agnes@engageagency.se

+46 76-874 33 75