Försäljning
Insikter

Förbudet av tredjepartscookies kräver nytänkande

08 december 2022
Rasmus Ohlin, CEO, Adviser
I början av 2021 aviserade Google att man planerar att inte längre stödja så kallade tredjepartscookies i sin webbläsare Chrome. Förbudet var egentligen planerat till 2022 men har nu skjutits fram till nästkommande år. Faktum kvarstår, tredjepartskakor fasas ut och tvingar branschen att tänka om.

Cookies (kakor) är enkelt förklarat små filer med information som lagras på din dator. Cookies används för att komma ihåg information om en användare och för att tillåta webbplatser att hålla reda på en användares aktiviteter.

Den informations som samlas in av cookies och skickas direkt till den som äger en webbplats kallas för förstapartscookies. Tredjepartscookies och andra sidan, genereras och placeras på användarens enhet av en annan webbplats än den som användaren besöker. Dessa används vanligtvis för onlineannonsering genom att lägga till skript eller taggar. Annonsörer använder cookies om till exempel vilka webbplatser en användare besökt, som sedan hjälper dem att leverera det mest relevanta innehållet till specifika målgrupper.

Vad gör vi nu?
Med bortfallet av tredjepartscookies och de senaste skärningarna av hanteringen av personuppgifter, måste företag se över sina annonseringsstrategier och förbereda sig för ett annorlunda annonslandskap. Men det finns ingen anledning till fullskalig panik. Förhoppningsvis har vi alla redan kommit en bit påvägen. Dessutom arbetar tech-bolag, annonsörer och dataingenjörer hårt för att ta fram alternativ till tredjepartscookies. Google har exempelvis tagit fram Topics API, som syftar till att möjliggöra intressebaserade annonser utan att dela data med fler människor än vad som för närvarande görs med hjälp av tredje part. Det är ett webbläsarbaserat system som tilldelar en användare en uppsättning egenskaper baserat på de webbplatser de har besökt.

"

Den specifika vägen till framgång kommer att vara olika för varje företag, men alla organisationer bör fokusera på att skapa och upprätthålla starka konsumentrelationer samtidigt som användarnas integritet skyddas.

En annan lösning framöver kan vara olika typer av universell identifiering. Ett universellt ID känner igen användaren i det digitala marknadsföringsekosystemet och gör att informationen som är kopplad till användaren kan skickas till godkända partners i leveranskedjan, samtidigt som det skyddar integriteten hos användarna.

Det är viktigt att notera att Googles beslut att förbjuda tredjepartscookies inte kommer att innebära döden för alla cookies. Förstapartscookies kommer fortfarande att samla in data från webbplatsbesökare, vilket lär bli en viktig källa för annonsörer och marknadsförare framöver.

Den specifika vägen till framgång kommer att vara olika för varje företag, men alla organisationer bör fokusera på att skapa och upprätthålla starka konsumentrelationer samtidigt som användarnas integritet skyddas. Just nu är det bästa du kan göra som marknadsförare att fortsätta att hålla dig uppdaterad med nyheter relaterade till tredjepartscookies och andra dataintegritet åtgärder som kan påverka ditt företag.

Behöver du digital rådgivning eller hjälp att navigera dina annonser i medielandskapet? Kontakta oss på Adviser!