Insikter
Försäljning

Vi gick på retorikkurs, här är vad vi lärde oss

07 juni 2022
Siri Hedberg, Business Administration, AMG
Tre fredagar i rad under våren gick all personal i koncernen på retorikkurs. Vi fick med oss tre värdefulla nycklar att ta med till nästa presentation, möte eller löneförhandling.

Om du är som de flesta andra, är det inte högt upp på din lista över favoritsaker att tala inför publik. Tanken på en sådan handling kanske till och med får dig att vilja fly eller gömma dig. Men hur bra du är på att sälja in dig själv, dina produkter, idéer eller tjänster, beror till stor del på din förmåga att ge en engagerande och övertygande presentation.

Oavsett om du håller i en säljpresentation för en potentiell kund eller ber din chef om en löneförhöjning, är förmågan att tala inför publik en nyckelfaktor för att lyckas.

Ett bra verktyg vi fick med oss från kursen var att tänka på VAD - HUR - VEM det är som säger något. För att lyckas få och behålla publikens uppmärksamhet behöver vi som håller presentationen fundera över vad publiken tänker om oss, i relation till ämnet vi berättar om och hur vi säger det. För att vinna publikens hjärtan behöver tre staplar fyllas när du ska hålla i ett möte eller en presentation, saknas en av dem faller allting. Ett par av dem kommer kanske väldigt naturligt för dig medan du behöver ägna någon extra mycket uppmärksamhet för att inte få för lågt av. De tre staplarna är:

  1. Trovärdighet
    Inled med att berätta om din erfarenhet eller utbildning. Påvisa varför du är rätt person att prata om det du gör. Att kunna visa kompetens och erfarenhet inom ämnet är viktigt för att skapa trovärdighet. Kanske är du medveten om din kompetens, men se till att alla andra blir det också! Ser du till exempel väldigt ung ut kan denna stapeln vara en du måste vara extra medveten om, då målgruppen kanske tänker att “du som är så ung kan väl inte ha tillräcklig kunskap om detta”. Undvik ord som lite och ganska, var tydlig i ditt sätt att kommunicera och våga skryta om varför du är trovärdig, genom att baka in exempel på din erfarenhet inom ämnet. Sök ögonkontakt med publiken och ha ett öppet kroppsspråk som visar att du trivs och hör hemma på scenen.
  2. Välvilja
    Att visa sig kompetent är inte enda sättet att få publikens uppmärksamhet på. Det är minst lika viktigt att få de andra i rummet att känna sig förstådda och att du genuint vill dem väl. Hur gör man då detta? Genom att hitta gemensamma nämnare bygger du förtroende. Försök hitta något du och lyssnaren kan enas kring. Har ni båda barn? Liknande intressen eller utmaningar? Det är lättare att känna förtroende för någon man har saker gemensamt med. En enkel mening som “tack för att ni alla kunde medverka här idag, jag vet att ni har hektiska scheman och jag uppskattar att ni tog er tid”, kan också göra större skillnad än du tror. Våga vara personlig och autentisk, det är okej att inte vara perfekt!
  3. Nyfikenhet
    Skapa nyfikenhet genom att jobba med hur du presenterar informationen. De flesta håller nog med om att en monoton röst snabbt blir ett riktigt sömnpiller.
    Genom att variera både tempot i presentationen och växla mellan att prata högt och lågt kommer du att behålla publikens uppmärksamhet längre. Variera röstläget och betona de delar som är extra viktiga för lyssnarna att ta till sig. 

Slutligen - träna träna träna! Använd staplarna som verktyg. Vilken stapel har du redan högt av, och vilken behöver du jobba aktivt för att fylla? Reflektera kring dessa i olika sammanhang och var medveten om dem när du går in i nästa möte.

Siri Hedberg

Siri Hedberg

Business Administration, AMG

siri@anothermedia.se

+46 76-669 88 28