Verktyg
Marknadsföring

GA4 - Detta behöver du veta (och fallgroparna du bör undvika)

16 maj 2022
Sebastian Tibbling, CEO, a_delivery
Är du en flitig användare av Google Analytics? Då kan du få en smärre chock nästa sommar när du loggar in för att se all er data. Varför? Den nuvarande versionen Universal Analytics (UA) upphör och ersätts av nya Google Analytics 4.

Mnja, okej. Helt ny är egentligen inte GA4 då versionen lanserades redan 2019. Fram tills nu har dock användarna kunnat välja vilken vy de föredrar då båda fungerat parallellt. Från och med 1 juli 2023 är detta inte längre möjligt. Har du använt nya GA4 och inte gillat det måste du med andra ord börja vänja dig. Faktum är att buropen där ute varit många. Varför? En av anledningarna är att GA4 inte är bakåtkompatibelt. Detta innebär att all den data du samlat in i UA inte kommer följa med till GA4. Att gå över till GA4 är i princip lika med att  starta ett helt nytt Google Analytics-konto. En del företag har valt att köra UA och GA4 parallellt, just för att börja samla in data i GA4.

Varför GA4?
Hela anledningen till lanseringen av GA4 är enligt Google själva att UA byggdes då onlinetracking baserades på användningen av desktop. Sessionerna påverkades inte av att användare hoppade från en kanal eller enhet till en annan. GA4 tar hänsyn till användarens cross-channel-beteenden på ett helt annat sätt än UA. 

Även för den insatta kan det kännas överväldigande. Så om du bara ska lägga din energi på att lära dig det allra viktigaste om GA4, så är det dessa fyra saker du bör veta:

Från sessionsbaserad till eventbaserad

I UA är en session grunden för all rapportering. En session hänvisar till olika interaktioner som äger rum inom en given tidsram. Olika typer av information samlas in om dessa interaktioner - det inkluderar saker som till exempel sidvisningar och transaktioner.

I GA4 samlas och lagras alla interaktioner som olika events (händelser). Även om du fortfarande kan se sessionsdata ger händelser mer insikt och detaljer som knappklick, vilka sidor en besökare tittade på och så vidare.

Alla events spåras automatiskt i GA4. Dessutom finns både rekommenderade events och anpassade eventens. Rekommenderade events har förbestämda namn och parametrar och används för olika ändamål. Anpassade events skapas manuellt av dig som användare. 

Fördelar? Det kommer bli enklare att bryta ner och plocka ut det som är intressant baserat på användarbeteendet ur ett analysperspektiv.

Vyer ersätts av rapporter

En av de mest uppenbara förändringarna vi stöter på är att det inte längre finns några vyer i GA4. Det går alltså inte att filtrera datan på vårt konto, vi kommer istället behöva sätta upp egna rapporter i Google Analytics 4 som innehåller de filter vi vill ha.

De färdiga rapporterna är betydligt färre i GA4. Istället får användaren själv bygga de rapporter som anses vara relevanta för dennes behov. Som en hjälp på traven erbjuder Google en uppsättning färdiga exempel att utgå från när du bygger dina egna rapporter.

Bounce rate finns inte längre

Bounce rate är något som de flesta av oss är bekanta med. Bounce rate, eller avvisningsfrekvens på svenska, är helt bortplockat i nya GA4. Istället introduceras något som kallas för engagemangsgrad

Bounce rate (avvisningsfrekvensen) påverkas när en användare besöker olika sidor på sajten. Den nya engagemangsgraden baseras istället på fler händelser, exempelvis om en användare scrollar på sidan. När dessa faktorer tas till hänsyn ges ett bättre värde för om användaren verkligen tagit del av innehållet på sidan.

Mer AI och mindre cookies

GA4 är byggt kring maskininlärning, det innebär att maskininlärningsalgoritmen kommer att användas för att definiera och förutse avändares beteede. Det innebär att du kommer kunna få automatiskt genererade insikter och prognoser utifrån den data som samlas in. Och eftersom GA4 samlar insikter från både Google Ads, Google Sök, sociala medier, e-post och så vidare får du bättre insikter om hela kundresan. I stället för att analysera historiska data kommer du kunna ta del av förutsägbara mätvärden (metrics). I teorin innebär detta att du exempelvis kommer kunna se om efterfrågan på en viss produkt spås öka - vilket du sedan kan basera dina beslut på.

"

Har du använt nya GA4 och inte gillat det måste du nu börja vänja dig.

Vilka eventuella fallgropar finns?

En av nackdelarna med Google Analytics är kopplat till GDPR. Detta har varit särskilt uppmärksammat efter det att österrikisk domstol konstaterat att företag bryter mot GDPR när personuppgifter, via Google Analytics, skickas vidare till Google i USA.

Google Analytics samlar in IP-adresser, vilket kan ses som en form av personuppgift. Så i samband med införandet av GDPR introducerades “IP anonymization” i Google Analytics. Inställningen innebär att sista delen av IP-adressen maskas i samband med att den samlas in av Google. I GA4 är denna anonymisering automatiskt inbyggd, men med tanke på allt som händer kring GDPR rekommenderar vi att slå ett extra öga sambandet mellan er verksamhet och insamlingen av personuppgifter framöver. 

Finns det några alternativ?

Ja! Matomo är ett exempel på analysverktyg som dessutom har andra alternativa sätt att hantera det som identifierats som personuppgifter. Skillnaden är att datan lagras på den egna webbservern och skickas inte vidare.

Osäker på hur du ska gå vidare?

a_delivery hjälper dig navigera i analysdjungeln. Vill du veta mer om GA4 och vad det innebär för ditt företag? Kontakta oss så berättar vi mer om vad vi kan göra för just er.

Vill du läsa mer själv? Google har egna guider att ta del av. Exempelvis denna.

Sebastian Tibbling

Sebastian Tibbling

CEO, a_delivery

sebastian@adelivery.se

+46 70-855 17 22