Verktyg
Insikter

Vad kostar det att bryta privacy-, GDPR- eller cookieregler?

08 juni 2022
Andreas Marzo, Head of Digital, a_delivery
“Därför är det viktigt att spåra kundbeteende”, “så spåras konsumentbeteende”, “3 sätt att använda data för att spåra konsumenternas köpbeteende”. Arbetar du med marknadsföring har du säkert kommit över en och annan artikel på liknande tema. Men bör vi verkligen spåra allt vi kan, bara för att vi just kan?

Med dagens teknik kan vi spåra våra kunders beteende på detaljnivå. Vad de tittar på, hur länge, hur ofta - you name it, we track it. Vi uppmuntras också från alla håll och kanter att göra så. Jag vet inte hur många gånger jag stött på kunder, branschkollegor och likasinnade vars inställning är att ju mer vi spårar, desto bättre. Jag ska erkänna, jag är också skyldig. Men vad ska vi egentligen med all data till? Finns det några risker för oss som företag eller byråer att spåra kundbeteende till den grad vi gör?

Det eviga tjatet om GDPR…

Människans integritet på nätet har varit ett hett ämne de senaste åren, inte minst sedan The Great Hack släpptes på Netflix och gemene man fick insikt kring hur våra digitala beteenden spåras, förutses och enligt många, styrs på nätet. Det är en komplex fråga som diskuteras flitigt. Har vi koll på vad vi gör? Det kan straffa sig för de organisationer som inte har koll på sin sak. Vad händer till exempel när vi samlar in uppgifter som inte lagras i enlighet med GDPR? Hur vet vi att våra cookies inte bryter mot några regler? Litar vi blint på vår byrå? Vem betalar boten? 

"

Vem betalar boten?

Det finns många saker att ta hänsyn till. Därför kommer här tre frågor ni bör ställa er själva när det kommer till datainsamling och hantering.

  • Hur vet vi att de program vi använder går att lita på och följer alla regler och lagar? Det var inte längesedan österrikisk dataskyddsmyndigheten beslutade att ett tyskt företags användning av Google Analytics stred mot EU:s dataskyddsregler. Detta mot bakgrund av den så kallade Schrems II-domen som gör det olagligt för företag att överföra personuppgifter till tredje land (om inte landet kan garantera en viss nivå av säkerhet). Google Analytics är ett program många av oss använder dagligen utan att tänka två gånger på vad som faktiskt händer med datan. Ta medvetna val kring vilken teknik ni implementerar för att slippa hamna i oförutsägbart trubbel längre fram. I en djungel av olika program, regler och lagar hjälper vi på a_delivery gärna till att bringa klarhet i frågan. 
  • Vad använder vi all data till? Det kommer inte automatiskt effektivisera er marknadsföring om ni inte vet att ni mäter rätt saker, eller hur ni ska använda det ni samlar in. Istället för att kolla på all data som går att samla in, börja i andra änden och se vad ni faktiskt behöver veta för att nå era mål. Sätt upp tydliga mål och strategier för era digitala kanaler och titta därefter på vilken data som bäst hjälper er att förstå vilka insatser som ger bäst resultat. Fokusera enbart på denna data, använd den för beslutsfattande och skippa det andra.
  • Vad är värdet för kunden? Inte bara böter kostar pengar, bristande förtroende kan också stå sig dyrt. Se till att ni använder de möjligheter som finns för att göra det bättre för kunden. Personalisera, förstärk kundupplevelsen och använd kundens data till att ge tillbaka till kunden, istället för att försöka överlista dem.

Det är inte meningen att komma med någon skrämselpropaganda, bara väcka tankar. Precis som att det har lönat sig för företag i klädbranschen att ta större ansvar för sitt CSR-arbete och miljöfrågor, tror jag att det kommer vara lika viktigt framöver att tänka etiskt när det kommer till datainsamling. 

Är du osäker på hur ni arbetar med datainsamling eller hur ni ska arbeta datadrivet? Hör av dig. Vi på a_delivery hjälper dagligen stora som små organisationer att navigera dessa frågor. Här kan du läsa mer om hur vi jobbar.

Andreas Marzo

Andreas Marzo

Head of Digital, a_delivery

andreas@adelivery.se

070 828 48 17