Marknadsföring
Trender

Marknaden har aldrig varit mer redo för (galna) event

08 augusti 2022
Vejde Ericson, Head of Out of Home, Adviser
När vi åtgergår till jobbet är vi många som förväntar oss, och ser fram emot, att planera företagsevent. Och med tanke på att vi varit (ofrivilligt) skonade från den typen av tillställningar de senaste åren gäller det att ha tungan rätt i mun för att lyckas. Är vi ringrostiga när det kommer till att skapa och gå på event? Eller är vi snarare svältfödda efter coola upplevelser? Låt oss dyka in i frågan och inspireras av några av de häftigaste eventen vi sett på länge.

Enligt Freeman Global Brand Experience study planerar mer än en tredjedel av marknadscheferna i undersökningen att spendera upp till 50% av sin budget på att skapa upplevelser och event de kommande åren. Siffran bekräftar det faktum att den fysiska upplevelsen kring ett varumärke faktiskt spelar väldigt stor roll, inte bara för den som, till resultat av pandemin, känner sig svältfödd på att uppleva saker i interaktion med människor, utan också för att bygga ett starkt band mellan människa och varumärke. 

Målet med upplevelsebaserad marknadsföring är att göra avtryck och intryck hos publiken, helst till den grad att hen delar med sig av upplevelsen och varumärket till någon annan. Det handlar alltså inte längre bara om att marknadsföra sin produkt – det handlar om att få kunder och partners att uppleva och förstå hur deras liv hade varit med hjälp av din produkt.

"

”Är det någon gång det finns utrymme att utveckla eventdelen så är det nu, marknaden är redo!”

Så hur skapar man den perfekta upplevelsen och associationen till sin produkt? Vi listar tre event som fastnat i våra hjärnor och hjärtan, och reder ut varför de är så genialiska:

1. 29 Rooms (länk)
Upplägget för detta event var, som namnet antyder, att sätta upp 29 olika rum som alla bjöd deltagarna på unika upplevelser. Man samarbetade med lokala konstnärer och musiker för att skapa ett event som onekligen tilltalade målgruppen.

2. Facebook IQ (länk)
Här har man valt att rikta upplevelsen till en målgrupp som inte redan känner sig säkra på hur de skulle kunna använda företagets tjänster. Man har fått in interaktiva element som illustrerar företagets usp:ar och användningsområden på ett engagerande och lekfullt sätt.

3. Digitalakademin (länk)
Med detta utbildningsinitiativ har man satsat på digitala upplevelser och på så vis gett möjlighet för fler att delta när geografin inte står i vägen. Arrangören har skickligt inkluderat sina partners, både som en del av marknadsföringsstrategin och i att skapa själva innehållet.

Vejde Ericson som arbetar med event och sponsorskap på Adviser förtydligar att det nu finns mer utrymme än någonsin att utveckla eventdelen i företaget, marknaden har aldrig varit mer redo.

Här är hans 5 bästa tips:

  • Go nuts! Våga sticka ut ur mängden och skapa ett event som får din publik att förstå varför dem inte kan leva utan din produkt och ditt varumärke.
  • Gå ihop med andra kreatörer som artister, musiker eller varför inte inflytelserika personer i branschen, för att skapa ett unikt event.
  • Inspirera publiken att skapa eller dela innehåll från ditt event.
  • Fastna inte i föreläsningsträsket där ni föreläser om användningsområden och vad som gör er unika – gör er data levande istället. Skapa något som illustrerar siffror och fakta på ett sätt som gör att publiken kan interagera med och ta till sig vad du menar. 
  • Ta reda på vad som funkar bäst hos din publik. Lyssna på kunderna för att veta om det är det lilla personliga eventet som uppskattas mest, eller om kunderna drömmer om en större upplevelse. 
"

I de flesta fall så finns redan idéerna där men man har svårt att få ekonomi i det. Där kan vi hjälpa till. Kontakta mig om du vill veta mer!

Vejde Ericson

Vejde Ericson

Head of Out of Home, Adviser

vejde@adviser.se

+46 70-777 43 31