Så definierar du din målgrupp
För att maximera effekten av din digitala marknadsföring bör du skapa en tydlig bild av din målgrupp. I denna artikel delar jag med mig av verktyg som hjälper dig att definiera, hitta och nå fram till din målgrupp – allt för att skapa framgångsrika resultat i dina digitala kanaler.
Skapa personas
Syftet med att skapa personas är att ge dig själv en bild av dina målgruppers olika behov, köpresor och beteendemönster. På så vis blir det enklare att skapa relevant kommunikation och innehåll som talar till respektive målgrupp.
Exempel på information om dina personas:
- Ålder
- Kön
- Civilstatus
- Yrke
- Stad
- Inkomst
- Utbildning
- Intressen
- Värderingar
- Drivkrafter
- Vilka sociala medier-kanaler spenderar de tid på?
- När och varför kan de tänkas köpa din produkt / tjänst?
- Vilka budskap är de benägna att lyssna och agera på?
Har du redan en stor kundbas? Samla information och använd den som utgångspunkt när du skapar dina personas. Kanske går det att urskilja olika personlighetstyper och mönster?
Har du inte tillräckligt stor kundbas kan du använda din fantasi. Vad tror du det är för typ av personer som tycker din produkt är relevant? Använd exemplen ovan och gissa, hitta på, eller lista ut vad dina personas kan tänkas svara.
Vilka talar dina konkurrenter till?
Dina konkurrenter kan faktiskt vara till stor hjälp. Inte minst när det gäller att nå ut till målgruppen. Hur låter deras kommunikation? Vilka riktar de sig till? Och vilka fördelar lyfts i kommunikationen? Finns det något tomrum att fylla, något som dina konkurrenter missar att prata om? Genom att analysera dina konkurrenters taktik kan du få flera insikter om vad du bör justera i din kommunikation.
Tips på vad du kan undersöka hos dina konkurrenter:
- Vilka budskap använder de sig av?
- Tonaliteten – hur låter de?
- Vad pratar de inte om?
- Vilka riktar de sig mot?
- Vilka sociala medier-kanaler använder de sig av?
Hur ser din målgrupp ut idag?
Undersök vad det är för typ av personer som köper dina produkter/tjänster idag. Stämmer de överens med din bild av vilka du vill nå, eller skiljer de sig helt? Vad får dem att välja dig? Undersök och ställ frågor i dina digitala kanaler. På så vis kan du få en bättre förståelse om vad som funkar bäst med din kommunikation.
Så här kan du lära dig mer om dina existerande målgrupper:
- Kundintervjuer
- Ställ frågor till dina följare på digitala kanaler
- Analysera vilka budskap som leder till ökad försäljning
- Analysera när följare engagerar sig i ditt digitala innehåll
- Håll koll på kundservice och kommentarsfält. Vilka frågor ställer din målgrupp?
- Undersök vilka andra sociala medier-kanaler de använder
Släpp dina fördomar om sociala medier, flera av mina kunder tappat hakan när jag har visat statistik om till exempel TikToks användare.
Anpassa kanalval efter målgruppen
TikTok, Instagram, LinkedIn eller Youtube? Stopp! Här är det din målgrupp som håller i taktpinnen. För att maximera effekten av din marknadsföring gäller det att du har koll på var din målgrupp håller till. Innan du väljer var du ska synas behöver du analysera din målgrupps internetvanor. Ett tips är att spana in rapporterna från Svenskarna och internet.
Släpp dina fördomar om sociala medier, flera av mina kunder tappat hakan när jag har visat statistik om till exempel TikToks användare. Det är nämligen inte bara personer under 25 som hänger där, vilket många tror.
Exempel på fakta som rapporten från 2021 visade att:
- Mer än hälften av de som använder Youtube använder tjänsten för att titta på instruktionsfilmer.
- Mer än hälften av alla tjänstemän har använt Linkedin det senaste året.
- 42 % av pensionärer på nätet använder Instagram.
Lyckad kommunikation är den som träffar målgruppen i hjärtat. För att göra det behöver du veta vilka du vill tala till, hur du gör det och inte minst – vilka det är som faktiskt lyssnar. Med dessa tips får du en bra grund att stå på när det är dags att definiera din målgrupp och nå ut till dem.
Vill du veta mer om hur du kan nå fram till din målgrupp? Här kan du läsa mer om hur du lyckas med det.