Försäljning
Trender

Social retail, vad är det?

09 maj 2022
Richard Ahlman, Head of Digital, Adviser
Social Retail, ännu ett hippt buzzword som kommer vara bortglömt innan nästa kaffepaus, tänker du. Även om jag är beredd att hålla med om att vi inte behöver fler sådana, är just detta ett du bör lägga på minnet. Varför? För att Social Retail är strategin som kombinerar den fysiska detaljhandelns sociala element med den digitala världens räckvidd och tillgänglighet. En försäljningsmetod som knappast kommer bli mindre relevant framöver.

Vad är social retail?

Social Retail går ut på att använda digitala verktyg för att efterlikna de sociala interaktioner som existerar vid shopping i fysiska butiker. Hur? Svaret lyder som ofta nuförtiden; sociala medier. Konceptet är enkelt, kunder belönas för att dela med sig av produkter som de använder och älskar på exempelvis Instagram och Facebook.

Strategin är effektiv eftersom den bygger lojalitet hos de kunder som delar. Och det fungerar eftersom folk köper från människor de litar på. Social retail sänker köptrösklar genom att minska de tvivel som kan uppstå vid shopping online. Potentiella kunder får möjlighet att se riktiga människor med dina produkter. Med andra ord tillhandahåller sociala medier en slags "sociala bevis" utöver traditionellt reklaminnehåll. Som ett resultat av detta kan potentiella köpare komma att se varumärket som mer pålitligt.

En av Savvys senaste rapporter visar hur sociala medier fortsätter växa som en viktig detaljhandelskanal. Under 2017 klickade bara 10 procent av oss på knappen "handla nu" eller "köp nu" på sociala medier. Den siffran har nu ökat till 56 procent, samt stigit till 73 procent bland Gen Y och Gen Z. Vilka insikter kan vi ta med oss från det här? Sociala medier kommer (om inte något oförutsägbart händer) bli en av de främsta kanalerna för shopping framöver. Gen Z’s köpbeteende, den framtida centrala målgruppen för detaljhandel, är ett kvitto på detta.

Vi ser även hur sociala medieplattformar som Instagram fortsätter att underlätta för företag att sälja sina produkter online, genom att titt som tätt släppa nya funktioner som stärker köpupplevelsen och ökar tillgängligheten. Nyligen öppnade Instagram sin produkttaggningsfunktion för alla användare i USA, vilket innebär att du inte längre behöver ett företags- eller skaparkonto för att tagga produkter i dina inlägg. Instagram förvandlas gradvis till en app där nästan allt går att köpa - och nu kan du genom några enstaka klick köpa exakt samma tröja som din granne har på sig i sin senaste post.

 

Hur gör man?

När det kommer till att skapa resultat genom sociala medier och hur man praktiskt går tillväga för att skapa en innehållsstrategi som konverterar är det inte mig du ska fråga, jag lämnar med varm hand över den till min kollega Tobias på Engage. De är specialister på att göra företags sociala medier kanaler till effektiva säljkanaler.

Och när det blir dags att ta steget utanför de ägda kanalerna, och investera i influencer marketing finns det även aktörer som hjälper till med just det - att planera kampanjer och se till att era produkter hamnar i flödet hos verkliga personer, med verkliga recensioner och berättelser. Ett exempel är Wakai. För den som vill inspireras av hur andra jobbat med social retailing genom deras influencer marketing nätverk kan jag rekommendera läsningen här: https://www.wakai.se/cases

I bruset som råder idag är det lätt att man som handlare försvinner i mängden. Att skapa värde och att kundanpassa sin kommunikation är därför viktigare än någonsin. 

På Adviser är vi helt övertygade om att detta är områden som bara kommer att fortsätta utvecklas och ta marknadsandelar. Det gäller att finnas där dagens mottagaren finns och idag innebär det många gånger sociala medier.

Richard Ahlman

Richard Ahlman

Head of Digital, Adviser

richard@adviser.se

+46 70-855 28 21